Arter’de devam eden SONSUZ başlıklı sergi bağlamında, "Sanatçı Konuşması Sarkis" adlı etkinlik, serginin küratörü Emre Baykal moderatörlüğünde 30 Kasım günü düzenlenecek.
Sarkis SONSUZ sergisinde, Arter, 2023. Fotoğraf: Sena Nur Taştekne.
Arter’de devam eden SONSUZ başlıklı sergi bağlamında, serginin küratörü Emre Baykal moderatörlüğünde düzenlenecek bu etkinlik, Sarkis’in 1960’lardan bu yana devam eden sanatsal pratiğine dair geniş bir çerçeveden ipuçları sunacak. Konuşmasında SONSUZ sergisinde de önemli bir rol üstlenen Respiro isimli ikonik yerleştirmesinin ortaya çıkış serüvenine değinen Sarkis, aynı zamanda üretiminde sıklıkla yer verdiği ısıtma, yakma, kamuflaj, bellek, iz bırakma, atölye, ev gibi kavram ve temaları yapıtlarının sergilendikleri mekânla kurdukları özgün ilişkiler üzerinden ele alacak.
SONSUZ sergisi
Bir mekânla birlikte var olmak, mekânsal referanslar veya çağrışımlar üstlenmek veya yeni bir mekân kurgulamak üzere tasarladığı yapıtlarını her sergilenişte değişime ve yorumlamaya açık tutan Sarkis, Emre Baykal’ın küratörlüğünü üstlendiği SONSUZ adlı sergisinde de kurumun koleksiyonunda yer alan yapıtlarından seçtiklerini birbirleriyle ilk kez buluştururken, onlara Arter’in 2. kat galerisinde yeni bir yaşam ve deneyim alanı açıyor. Sarkis, SONSUZ’da yeniden sahneye çıkardığı İstanbul İkonaları (1986–2023), Elle Danse (1990), Transflammation (1996–2001), Karışık Retrospektif (2001), (Arılara) Çağrı I (2013) adlı işlerini ve 2021 yılında Arter Koleksiyonu’na bağışladığı Respiro’nun ayna ve neonlarını farklı zaman ve mekânlara dair hafızalarıyla birlikte Arter’e yerleştirirken, mekânda meydana getirdikleri bütün içinde her birini yeniden yorumluyor. Sanatçının Arter Koleksiyonu’ndaki yapıtlarına yer veren serginin giriş bölümünde SONSUZ için özel olarak ürettiği iki yeni yapıt da ilk kez izleyiciyle buluşuyor. Sarkis’in sergi yapımında çalışan ekip üyelerinden duvara bırakmalarını istediği siyah parmak izlerinin politik çalkantılar, doğal afetler ve acı kayıplarla yüklü bir döneme ilişkin çağrışımları, onun hemen yanı başında her an hareket etmeye hazır gibi duran tekerlekli iskemlenin beyaz tüyleriyle hafifliyor, serginin devamında Respiro’dan yansıyan ışık ve renklerle birlikte umuda kapı aralanıyor.
Etkinlik dili Türkçedir. Katılım ücretsiz olup kayıt gerekmemektedir.
*
Sarkis hakkında
(d. 1938, İstanbul) İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi’ndeki eğitiminin ardından 1964’te yerleştiği Paris’te de Türkiye’yle bağını sürdürerek bellek ve zaman kavramlarına, sanat tarihine, gündelik yaşama ve kendi kişisel tarihine referans veren yapıtlar gerçekleştirir. 1960’larda daha çok guaj ve suluboya resimlerle başlayan üretimi, 1970’lerle birlikte üçboyutlu, heykelsi çalışmalara yer açmaya başlar; yapıtlarına katran, metal, elektrik akımı, rezistans telleri, ısı, su ve neon gibi çeşitli öğeler dahil olur. Nesneler, sesler, imgeler ve görüntüler aracılığıyla kültürel ve tarihsel bir birikimi izleyicilerin deneyimine sunan Sarkis, yapıtlarını sergilerken birbirleriyle ve içinde yer aldıkları mekânla kurdukları ilişkiyi her seferinde tekrar gözden geçirir.
Sarkis’in eserleri, Centre Georges Pompidou (Paris), Guggenheim Museum (New York), Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris, Kunst-und-Austellungshalle der Bundesrepublik Deutschland (Bonn) ve Musée du Louvre (Paris) gibi önemli kurumların yanı sıra Venedik, Sidney, Şanghay, Sao Paulo, Moskova ve İstanbul bienallerinde sergilenmiştir. 2013 yılında Arter’de Melih Fereli küratörlüğünde düzenlenen Sarkis: Cage / Ryoanji Yorumu sergisinden sonra, 2019’da Emre Baykal ve Eda Berkmen küratörlüğünde gerçekleşen Saat Kaç? başlıklı grup sergisinde, Sarkis’in üretimindeki mihenk taşlarından biri sayılan Çaylak Sokak adlı yerleştirmesi de gösterilmiştir.
Emre Baykal hakkında
(d.1965, İstanbul) Boğaziçi Üniversitesi’nde İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümü’nü bitirdi. İstanbul Bienali'nde Direktör Yardımcısı (1995–2000) ve Direktör (2000–2005) olarak çalıştı. 2005–2008 yılları arasında santralistanbul’un Sergiler Direktörlüğünü üstlendi. 2008 yılında Arter’de Sergiler Direktörü ve Küratör olarak görev yapmaya başladı. 2013’te 55. Venedik Bienali Türkiye Pavyonu’nun ve 2023’te Barbara Engelbach ile birlikte Ludwig Müzesi’nde Arter işbirliğiyle gerçekleşen Füsun Onur retrospektifi sergisinin küratörlüğünü de üstlenen Emre Baykal, 2016’dan bu yana Arter’in başküratörlüğünü yürütüyor.
Arter’deki program dahilinde Kendi Gölgesinde (Gizem Uslu Tümer’le beraber; 2023-2024), Sarkis: SONSUZ (2023-2024), Elina Brotherus: Large de Vue (2023) OyunBu (2022-2023), Füsun Onur: Opus II – Fantasia (2021-2022), Tedbir (2021-2022), Ayşe Erkmen (Beyazımtırak, 2019–2020), Saat Kaç? (Eda Berkmen’le beraber; 2019–2020), Ali Kazma (Zamancı, 2015), Füsun Onur (Aynadan İçeri, 2014), Volkan Aslan (Hatırlamayı Unutma, 2013), Haset Husumet Rezalet (2013), Mona Hatoum (Hâlâ Buradasın, 2012), Deniz Gül (5 Kişilik Bufet, 2011), İkinci Sergi (2010–2011), Görünmezlik Taktikleri (Daniela Zyman'la beraber; 2010–2011) sergilerinin küratörlüğünü yaptı ve pek çok yayına yazılarıyla katkıda bulundu.