Vasıf Kortun’un 2003'ten bu yana, sanat ve kent, kültür politikaları ve kurum pratikleri üzerine kaleme aldığı çok yönlü eleştiri ve söyleşi metinlerini içeren yeni kitabı "20", SALT’tan e-yayın olarak çıktı.
Vasıf Kortun, 20, SALT, Mart 2018 [ön kapak]
fotoğraf: Refika Kortun, Haziran 2014.
Küratör, eğitmen ve yazar Vasıf Kortun’un SALT e-yayını olarak çıkan kitabı 20, İstanbul’da görsel sanatlar sektörünün tarihi, 1990’lardan bugüne güncel sanat, sanatçı üretimleri, kültür politikaları, kurum yapılanmaları ile İstanbul Bienali ve uluslararası sergilere katılımları inceliyor. 10 ve Ofsayt Ama Gol! e-yayınlarını içeren dizinin bu son kitabı, 2003-2017 yılları arasına tarihlenen 26 yazıdan oluşuyor.
Türkiye’de güncel sanatın kırılma noktaları
İstanbul sanat ortamının Taksim-Galata hattına konuşlanması ve tarihî yarımadayla bütünleşmenin meydana getirdiği “gerdanlık modeli”ni tanımlayan Kortun, kentte endüstri yapıları ile kültür kurumlarının ilişkisini Londra ve Bilbao’dan örneklerle ayrıntılandırıyor.
1992’de 3. İstanbul Bienali’nin yöneticisi, 2005’te Charles Esche ile 9. İstanbul Bienali’nin eş küratörü olarak bienal projesinin kırılma noktalarına bakarken Türkiye’de güncel sanatın yayılmaya başladığı dönemde ABD’den Polonya’ya, Brezilya’dan Ürdün’e farklı coğrafyalardaki süreçleri yorumluyor.
Can Elgiz, Can Altay, Erden Kosova, Seçil Yersel, Cevdet Erek, Hüseyin Bahri Alptekin ve Rumeysa Kiger’le kapsamlı söyleşilere; Hale Tenger, Gülsün Karamustafa, Nevin Aladağ, Sibel Horada ve Banu Cennetoğlu başta olmak üzere pek çok sanatçının üretimine dair etraflı değerlendirmeler eşlik ediyor.
Kültür politikaları ve kurum pratikleri mercek altında
Kitapta aynı zamanda, Bard College bünyesindeki Museum of the Center for Curatorial Studies ile Platform Garanti Güncel Sanat Merkezi, Proje4L İstanbul Güncel Sanat Müzesi ve SALT Araştırma ve Programlar’ın direktörlüğünü yapmış olan Kortun’un kurum pratiklerini tarihsel ve güncel bağlamlarda irdelediği eleştiriler yer alıyor.
20, Vasıf Kortun
Türkçe, 265 sayfa
© 2018 SALT / Garanti Kültür AŞ (İstanbul)
ISBN: 978-9944-731-56-0
Yayıma hazırlayan: Başak Çaka (SALT Araştırma ve Programlar)
Tasarım: Project Projects
Uygulama: Özgür Şahin, Gamze Cebeci (SALT Araştırma ve Programlar)
Bölümler
İstanbul’da Görsel Sanatlar Sektörünün Yeri
1990’lar Üzerine Yeniden Düşünüş
Gaspedilen Tarifler
Can Elgiz ile Söyleşi: Proje4L 10 Yılı Geride Bırakırken
2004 Notları
Blockbuster on the Bosphorus
İstiklal Caddesi’nin Ötesi
İstanbul: Sanat İçin Bir Yer
Dünya Senin
9. Uluslararası İstanbul Bienali
İstanbul ve Sanat
Can Altay ile Söyleşi: Sanatçıdaki ‘Açık Ufuk Korkusu’ Üzerine
Erden Kosova ile Söyleşi: Minör Olanı Yeniden Kurmak
Seçil Yersel ile Söyleşi: Ne Zaman Pendik’e Gidip Bir Sergi Göreceğiz?
Cevdet Erek ile Söyleşi: Yerel İçerikleme Kader midir?
Artzamanlılık
Hüseyin Bahri Alptekin ile Söyleşi: 52. Venedik Bienali Türkiye Pavyonu
Hüseyin Bahri Alptekin’in Ardından
Donmak
Liste
Maçka Silahhanesi Kaydedildi: Avluda
Hiç Var Olmamış Gibi
Rumeysa Kiger ile Yazışmalar: AK Parti’nin Kültür Politikaları Üzerine
Kültür Yapıları
Kurum Soruları
Son Söz