İstanbul Modern, Beyoğlu’daki geçici mekânındaki ilk süreli sergisinde, Ferko’nun sponsorluğunda, heykel sanatçısı Anthony Cragg’i ağırlıyor. Sanatçının her dönemine ilişkin bir seçkiye yer veren “İnsan Doğası” adlı sergi, 20 Ocak'a kadar görülebilir.
Çağdaş heykel sanatının en özgün ve yenilikçi sanatçılarından Anthony Cragg'in, Ferko sponsorluğunda, Birleşik Krallık İstanbul Başkonsolosluğu ve British Council katkılarıyla gerçekleşen “İnsan Doğası” başlıklı sergisi, İstanbul Modern’in Beyoğlu'ndaki geçici mekânı olan eski Union Française binasında ziyarete açıldı.
İstanbul Modern Yönetim Kurulu Başkanı Oya Eczacıbaşı, Ferko Yönetim Kurulu Başkanı Ferit Meriçten, İstanbul Modern Genel Direktörü Levent Çalıkoğlu’nun katıldığı basın toplantısında Anthony Cragg, 40 yılı aşan kariyerinin üretim süreçleri ışığında hazırlanan sergiye dair bilgi verdi.
İstanbul Modern izleyicisi Cragg ile daha önce koleksiyon sergilerimize dâhil edilen “Çirkin Yüzler” adlı yapıtla buluşmuştu. “İnsan Doğası”nda, Cragg’in 1980’li yıllardan bu yana heykel sanatına dair sürdürdüğü denemeler, kapsamlı ve kronolojik bir bütünlükle bir araya getiriliyor. Sergide, sanatçının erken dönem yapıtlarından duvar rölyefleri ve yıllardır çeşitli malzeme ve tekniklerle deneyimlediği “Erken Biçimler” ve “Akılcı Varlıklar” serilerinden örnekler sunuluyor. Malzemeye farklı bağlamlar kazandıran, sanatçıyla özdeşleşmiş eğilimleri yansıtan yapıtların yanı sıra, Cragg’in üretim sürecinin bir parçası olarak tanımladığı desenleri de yer alıyor.
İstanbul Modern Genel Direktörü Levent Çalıkoğlu:
"Anthony Cragg’in 40 yılı aşan kariyerinin her evresi heykel sanatına kattığı yeni fikirler ve kavramsal açılımlarla şekillendi, üretimleri her kuşağın merak ve ilgisi ile karşılaştı. Çağdaş sanatın disiplinlerarası dönüşümlerle yeni ifade arayışlarına evrildiği bu süreçte, Cragg heykel sanatının doğasını oluşturan kütle, boşluk, malzeme, ölçek gibi ayırt edici özellikleri kendi zamanının güncel fikir ve kavramları ile buluşturdu. Heykel sanatının tarihsel geçmişini referans alarak var olan hazır nesneden eşi benzeri olmayan üç boyutlu hacme uzanan, kendine özgü bir imge ve form dünyası oluşturdu."
Sergi kataloğu
Türkçe ve İngilizce hazırlanan katalogda, “İnsan Doğası” sergisindeki yapıtların görsellerine eşlik eden, Levent Çalıkoğlu’nun serginin kavramsal çerçevesini kaleme aldığı yazının yanı sıra, Anthony Cragg’in yazar Jon Wood ile gerçekleştirdiği söyleşi ile Paris’te (Sorbonne ve IESA) sanat felsefesi dalında öğretim üyesi, şair, sanatçı Demosthenes Davvetas’ın Cragg’in sanatsal pratiği üzerine kaleme aldığı metin de bulunuyor. İstanbul Modern Mağaza’da sergi kataloğunun yanı sıra sergiye özel olarak hazırlanan bir ürün seçkisi de yer alıyor.
Çocuk ve gençlere yönelik atölyeler
İstanbul Modern Eğitim ve Sosyal Projeler bölümü tarafından sergiye paralel ve farklı yaş gruplarına özel olarak tasarlanan eğitim programlarında çocuk ve gençlere yönelik atölyeler de düzenleniyor. Sergi süresince paralel etkinlik ve sinema programları da sanatseverle buluşacak.
Ellinin üzerinde yapıtın sergilendiği “İnsan Doğası”, 23 Mayıs – 20 Ocak 2018 tarihleri arasında İstanbul Modern süreli sergiler salonunda görülebilir.
* * *
Anthony Cragg kimdir?
Yapıtları dünyanın en saygın müze ve kurumlarının koleksiyonlarında yer alan Anthony Cragg 1949’da, uçak endüstrisinde mühendis olan babasının görevli olduğu Liverpool’da doğar. Sanatçı, 1966 yılından itibaren Ulusal Kauçuk Üreticileri Araştırma Derneği’nde laboratuvar teknisyeni olarak iki yıl çalışır. Böylelikle sanat okuluna gitmeden önce bilimle ilişki kurar. Sanatçının stüdyosunda bugün de sanatla ilgili kitaplar yerine paleontoloji ve biyokimya konulu yayınlar bulunur. Ona göre heykel ve bilim, fizik ve metafizik dünyaları düşünmeye yarayan birbirine denk ve birbirini tamamlayan vasıtalardır. Laboratuvar teknisyenliğinin ardından Cheltenham’daki Gloucester Sanat ve Tasarım Koleji’nde temel eğitime başlar ve ardından Wimbledon Sanat Okulu’nda 1969 ve 1973 yılları arasında üç yıllık bir lisans programına katılır.
1973 yılında Londra’da Kraliyet Sanat Koleji’nde heykel konulu yüksek lisans programına katılmaya hak kazanan Anthony Cragg, okuldaki heykel çalışmalarında, inşaat alanlarında temas ettiği “gündelik” malzemeleri kullanır. Kimi zaman tandem bisikletle tek başına Londra’da dolaşırken topladığı malzemeleri de bu süreçte değerlendirir.
Sanatçı, öğrencilik yıllarını 1970’lerde heykel dünyasına egemen olan minimalist eğilimlere karşılık gelen bir içerik arayışı olarak nitelendirir. Cragg bu dönemdeki arayışı sonucunda biçime yoğunlaşan bir yaklaşım geliştirecektir.
1977 yılında hâlen yaşamını ve çalışmalarını sürdürdüğü Almanya’ya taşındıktan sonra Düsseldorf Sanat Akademisi’nde yarı zamanlı öğretim görevlisi olur. Kısa süre sonra bu kurumda tam zamanlı çalışmaya başlar ve 1988’den 2001’e kadar yürüteceği profesörlük görevini kabul eder. 2001-2006 yılları arasında Berlin Sanat Üniversitesi’nde görev alan Cragg, 2006 yılında Düsseldorf’a döner ve 2009’dan 2013 yılına kadar akademinin rektörü olur.
Dünyanın farklı ülkelerindeki pek çok saygın kurum tarafından fahri unvanlar ve üyeliklerle onurlandırılan sanatçının yapıtları 1970’li yıllardan bu yana sayısız kentte sergilenir.
1988 yılında Birleşik Krallık’ın en prestijli ödüllerinden Turner Ödülü’ne layık görülen Anthony Cragg aynı yıl 43. Venedik Bienali’nde ülkesini temsil eder. 2007 yılında Praemium Imperiale Heykel ödülünü kazanır. Sanatçı farklı coğrafyalarda gerçekleştirdiği sergilerle heykel sanatı için yeni ufuklar açar.