“Çiftdüşün: Çiftgörü”

mimarizm.com / 24 Mayıs 2017
Pera Müzesi, ilkbahar - yaz sezonunu “Çiftdüşün: Çiftgörü” sergisi ile karşılıyor. 25 Mayıs – 06 Ağustos 2017 tarihleri arasında gerçekleşen sergi, ulusal ve uluslararası özel koleksiyonlardan seçilen yapıtlar üzerinden metin ve imge arasındaki çok yönlü ilişkiyi sorguluyor.

Keith Tyson, Stüdyo Duvarı Resimleri (2017), Suluboya kâğıdı üzerine karışık teknik, 432,7 x 694,5 cm, Sanatçının izniyle

“Çiftdüşün: Çiftgörü” sergisi, 1970 ve 1980’lerde etkin rol oynayan Moskova kavramsalcılarıyla başlıyor, George Orwell’ın 1984 romanında kullandığı “Çiftdüşün” kavramına bir göndermeyle isim buluyor ve güncel sanatçıların metin ve imge arasındaki ilişkiye ışık tutan eserlerinden bir seçki sunuyor. 25 Mayıs Perşembe günü ziyarete açılacak serginin küratörlüğünü, çağdaş sanat alanında tanınmış bir küratör ve yazar olan Alistair Hicks üstleniyor. 

Arkadiy Nasonov, Gizli bilgilerin iletiminden bariz bir aptallığın ele geçirilişine… (2000), Kâğıt üzerine guvaş, suluboya ve kolaj, 70 x 50 cm, Sanatçının ve Galerie Iragui’nin izniyle

Orwell’ın “Çiftdüşün” kavramını “Devlet”in bireyin zihni üzerinde nasıl egemenlik kurduğunu gösterebilmek için icat ettiğini vurgulayan Hicks, kelimeyi “zihnimizde birbiriyle çelişen iki düşünceyi bir arada tutma ve bu düşüncelerin ikisine aynı anda inanabilme yeteneği” olarak tanımlıyor ve ekliyor “1984’de Devlet Çiftdüşünü kendi ‘doğru’ düşünme biçimi dışındaki her şeyi görmezden gelebilmek için kullandı.”

Ciprian Mureşan, Ölü Ağırlıklar (detay) (2013), Gravürler, ahşap çizim tahtaları ve sanat kitapları, 120 x 100 x 70 cm, Özel Koleksiyon

Erdem Taşdelen (2011) 4/5 + 1 edisyon, pleksiglas üzerine 48 ayrı kartvizit her biri 8,4 x 5,5 cm, 78.7 x 80.7 cm, Özel Koleksiyon

Küratör Alistair Hicks, sergiyi, yazar ve sanatçı Pavel Pepperstein’in “Siz muhtemelen çiftdüşünü olumsuz bir kavram olarak görüyorsunuz. Rusya’da biz onu yalnızca bir başlangıç olarak görüyoruz.” söylemi üzerinden kurguluyor ve çiftdüşünün bugün bizlerin yegâne umudu haline geldiği yorumunda bulunuyor. Hicks, sanatçıların yalnızca Çiftdüşünü değil, birbirine paralel ve teğet geçen çok sayıda çizgiyi aynı anda kullanarak bir Çokludüşünün nasıl geliştirilebileceğini gösterdiklerini ifade ediyor. Sergi bu noktadan hareketle çoğulcu düşünmenin izini sanat eserleri üzerinden sürüyor.  

Anselm Kiefer, Von den verlorenen gerührt die der Glaube nicht trug erwachen die Trommeln im Fluß (2005), Fotoğraf kâğıdı kolajı üzerine guvaş boya ve karakalem, 152 x 127 cm, r/e koleksiyonu

Nikita Alexeev, İkonostasis Kravatı (2017), Kâğıt üzerine akrilik, 36 iş, her biri 70 x 50 cm, Sanatçının izniyle

İmgenin saflığı, metnin kutsallığı ile imge ve metnin birer iletişim aracı olarak işlevlerinin de sorgulandığı sergi Moskova kavramsalcılarıyla başlasa da dünyanın dört bir yanından sanatçılara yer veriyor. Hicks bu durumu “Bu sergi, sunduğu sanatçıların kökenlerini Moskovalı kavramsalcıların 1970’lerden itibaren yaptıkları düşünce sıçramasına borçlu olduklarını, ancak çiftdüşün ve çokludüşünün dünyanın farklı yerlerinde neredeyse bütünüyle bağımsız bir biçimde ortaya çıktığı tezini savunmaktadır. Çiftdüşün küresel bir harekettir” sözleriyle özetliyor. Politik ve sosyal sebeplerle çiftdüşün ve çokludüşünü daha yakından tecrübe etmiş bazı sanatçıların yanına bunu uzaktan gözlemlemiş olanları da yerleştiriyor ve “İnsan yakınındayken fark etmez her zaman” diye ekliyor. 

Nedko Solakov, Kitap Hikâyeleri (2013) Kâğıt üzerine sepya, siyah ve beyaz mürekkep ve lavi, 7 çizimden oluşan dizi, her biri 19 x 28 cm, Özel Koleksiyon

Yuri Albert, Ben Lichtenstein değilim! (2000), Tuval üzerine akrilik, 120 x 120 cm, Sanatçının izniyle

Görsel ve sözel arasındaki sürtüşmeyi araştıran ve çiftdüşünle birlikte düşünce biçimlerinde yaşanan radikal değişime işaret etmeyi amaçlayan “Çiftdüşün: Çiftgörü” sergisi tüm dünyadan 34 sanatçının yapıtlarını içeriyor. Sergide yer alan sanatçılar: Yuri Albert, Nikita Alexeev, Kader Attia, Sarnath Banerjee, Erik Bulatov, Hera Büyüktaşçıyan, Olga Chernysheva, Aslı Çavuşoğlu, Marilá Dardot, Marcel Dzama, Tracey Emin, Merike Estna, Claire Fontaine, Sandra Gamarra, Duan Jianyu, Ali Kazma, William Kentridge, Waqas Khan, Anselm Kiefer, Galim Madanov and Zauresh Terekbay, Marko Mäetamm, Mónica de Miranda, Ciprian Mureşan, Arkadiy Nasonov, Bruce Nauman, Pavel Pepperstein, Raymond Pettibon, RAQS Media Collective, Thomas Ruff, Nedko Solakov, Erdem Taşdelen, Gavin Turk, Keith Tyson, Yangjiang Group.

Merike Estna, DesenKitabı I (2013), Akrilik, kâğıt (bir kitap şeklinde ciltlenmiş kâğıt üzerine akrilik 64 resim, Desen Kitabı serisinden), 41 x 29,7 cm, Özel Koleksiyon

Sergi kapsamındaki etkinlikler 

Küratör Alistair Hicks, 27 Mayıs Cumartesi günü saat 14:30’da, sanatçılardan Waqas Khan ve RAQS Media Collective’den Monica Narula ile bir söyleşi için bir araya geliyor. Sanatçı Marko Mäetamm ise 7 Haziran Çarşamba günü 16:00 – 18:00 arasında “Nasıl Sanatçı Oldum” isimli çalışmasını Pera Müzesi’nin duvarlarında halka açık olarak yeniden üretiyor. Aynı gün 18:30’da da küratör Alistair Hicks ile bir söyleşi gerçekleştiriyor. 

“Çiftdüşün: Çiftgörü” sergisi 06 Ağustos 2017 tarihine kadar ziyaret edilebilir. 

Pera Müzesi Salı’dan Cumartesi’ye 10:00 - 19:00 saatleri arasında, Pazar günleri ise 12:00 - 18:00 saatleri arasında gezilebilir. Müzede Cuma günleri hem uzun hem de ücretsiz! “Uzun Cuma”larda müze 18:00 - 22:00 saatleri arasında ücretsiz olarak ziyaret edilebilir. “Genç Çarşamba” günlerindeyse tüm öğrenciler müzeyi ücretsiz ziyaret edebilir.


Etiketler
Bu Haberi Sosyal Medyada Paylaşın
Yorumlar
Henüz yorum yapılmamış.
Bu İçeriğe Yorum Yazın
Ad Soyad
E-posta
Yorum
Kalan karakter :