Yönetmen, senarist ve fotoğraf sanatçısı Nuri Bilge Ceylan’ın “Nuri Bilge Ceylan Baksı’da” adlı sergisi ile 25 Ağustos 2019 tarihine dek Baksı Müzesi’nde görülebilir.
Dirimart’ın katkılarıyla gerçekleşen ve Nuri Bilge Ceylan’ın 2003-2013 yılları arasında ürettiği fotoğraflarını bir araya getiren sergi iki bölümden oluşuyor. “Babamın Dünyası” ve “Sinemaskop Türkiye” serileri izleyiciyle buluşurken olağanüstü bir görsel şölene dönüşüyor.
"Eşek ve Çocuk", Erciş, 2006 Ed., 129x271 cm
Sergi Nuri Bilge Ceylan’ın çok yönlü ve derin dünyasının Anadolu’ya taşınması tahayyülünün bir bölümünü oluşturuyor. Bu sergi sanatçının sinema ile fotoğraf dünyası arasındaki geçişkenliliğin ve çok katmanlılığın bir kutlaması düşüncesi üzerine inşa edildi. Sanatçı yakın ilgi duyduğu kırsal dünyayı, kırsal bir alanda varolma kararlılığı taşıyan Baksı Müzesi’ne götürüyor. Bu nedenle sergi, sanatçının yapıtlarıyla kırsala olan yolculuğu olarak da değerlendirilebilir.
Nuri Bilge Ceylan sinemasında olduğu gibi fotoğraflarında da yaşamı bir zamanlar katmanı olarak anlatır. Bu katmanlaşma geçmişe yönelik görsel üst üstelikle geleceği besleyen bir kutlamadır. Bu anlamda sinemayla fotoğraf arasında medyum farklarından söz edilebilir. Ancak söylem bütünlüğü asla değişmez.
"Sleepless Nihgt", 2008, 136x180 cm
“Nuri Bilge Ceylan Baksı’da” adlı sergisi ile 25 Ağustos 2019tarihine dek Baksı Müzesi’nde görülebilir.
*
Nuri Bilge Ceylan hakkında
Nuri Bilge Ceylan, 1959 yılında İstanbul’da doğdu. Boğaziçi Üniversitesi Elektrik Mühendisliği Bölümü’nden mezun olduktan sonra iki yıl Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi’nde sinema eğitimi aldı. 1995 tarihli “Koza” adlı kısa filmi Cannes’de gösterildi ve Cannes Film Festivali’nde yarışma için seçilen ilk Türk kısa filmi oldu.1997'de ilk uzun metrajlı filmi olan “Kasaba”’yı, 1999’da ise otobiyografik izler de taşıyan “Mayıs Sıkıntısı”'nı çekti. 2002 tarihli “Uzak” filmi 56. Cannes Film Festivali’nin yarışmalı bölümünden Büyük Jüri Ödülü (‘Grand Prix’) ile döndü. 59. Cannes Film Festivali’nde ise “İklimler” adlı filmi ile FIPRESCI Ödülü’nü aldı. 2006’da “İklimler”, 2008’de “Üç Maymun” filmlerine imza atan Ceylan, “Üç Maymun” ile Cannes Film Festivali’nde En İyi Yönetmen Ödülü’nü kazandı. 64. Cannes Film Festivali’nde “Bir Zamanlar Anadolu'da” filmiyle Büyük Jüri Ödülü’ne layık görüldü. 67. Cannes Film Festivali'nde ise en büyük ödül olan Altın Palmiye'yi "Kış Uykusu" adlı filmiyle aldı.
Fotoğrafları gerek yurtiçi gerek yurtdışında pek çok kez sergilenmiş olan Nuri Bilge Ceylan’ın “Sinemaskop Türkiye” serisi en son Ağustos 2018’de Saraybosna’da yer alan Bosna Hersek Ulusal Galerisi’nde izleyiciyle buluştu ve 24. Saraybosna Film Festivali’nde Saraybosna’nın Kalbi Yaşam Boyu Başarı Ödülü’nün sahibi oldu. Festival kapsamında, Ceylan’ın, “Ahlat Ağacı”, “Bir Zamanlar Anadolu’da”, “Kış Uykusu”, “Mayıs Sıkıntısı”, “Uzak”, “İklimler” ve “Kasaba” fimleri de sinemaseverlerle buluştu. Yine 2018 yılında “Ahlat Ağacı” adlı filmiyle 91. Akademi Ödülleri’nde Yabancı Dilde En İyi Film dalında Türkiye’nin adayı oldu.
2003 yılının sonunda “İklimler” filmi için mekan arayışları sırasında, askerlikten bu yana ilk kez fotoğrafçılığa geri döndü. Bu andan itibaren vaktini hem sinemaya hem de fotoğrafa ayırmaya başladı.