Bu İşlerin Yegane Malzemesi, Kırılmış Kaykaylar!
E. Seda KAYIM
/ 18 Haziran 2010
"Screaming my hand" Fotoğraf: designboom
Japon ahşap işleme ustası Haroshi'nin uzmanlık alanı, oldukça farklı. Sanatçının eserlerinde kullanılan tek malzeme, kullanışmış ve kırılmış kaykaylar… Üstelik bu satıhlar, heykeltıraş tarafından üç boyutlu, alabildiğine renkli ve hayal kahramanlarından ilham alan objelere dönüşüyor.
"Screaming my hand" Fotoğraf: designboom
Japon ahşap işleme ustasının yegane malzemesi, eski ve kırık kaykaylar… Ahşap mozaik, noktalar ve pikseller gibi desen ve şemalardan yola çıkan tasarımları ile Haroshi, her bir kaykayı farklı şekillerde keserek ya da her birini özgün formlarında bir araya getirerek inanılmaz objeler üretiyor.
Ergenlik yıllarının başlarında kaykaya merak salan ve hatta bu uğraştan büyülenen Haroshi, bugün hala tutkulu bir kaykaycı… Kaykaylara ait tüm parçaları en ince detaylarına kadar tanıyan sanatçı, tam olarak da bu tutku nedeniyle bulduğu tüm kaykay parça ve hurdalarını toplayarak işe başlamış. Topladıklarını atmaya kıyamadığı bir noktada da bu malzeme ile çalışmaya ve onu dönüştürerek değerlendirmeye karar vermiş.
Japon heykeltıraş, ürünlerinde tek malzeme kullanıyor olsa da, sanatçının kaykay "board"ları, çıktıkları fabrikaya, marka ve modellerine bağlı olarak büyüklük ve strüktür açısından önemli farklılıklar gösteriyor. Haroshi, objelerini tasarlar ve üretirken, kullanacağı "mükemmel" parçaları yüzlerce eski kaykay tahtası arasından seçiyor. Kaykaylar kümelendikten, kesilip şekillendirilinceye kadar zımparalandıktan sonra boyanıyor, cilalanıyor ve "şeker" gibi bir görünüm alıyorlar. Haroshi'nin ürünlerinde kullandığı "ahşap mozaik" metodu da, aslen geleneksel Japon Buda heykellerine kadar uzanıyor.
Fotoğraf: designboom
Haroshi kaykayları "kendisi ve dış dünya ile iletişim aracı" olarak tanımlıyor. Sanatçının kullandığı detaylardan biri, aslında bu işin ne kadar da içselleştirildiğini gösteriyor. Çünkü Haroshi, gözlemcinin algılayamayacağı şekilde her ürününe bir "ruh" bahşediyor: Tüm heykellerin merkezinde, yani "kalbi"nde parçalanmış, metal bir kaykay bileşeni konumlanıyor. Sanatçının işlerinde yer verdiği bu detay ilhamını, tüm heykellerinin içine "Buda'nın ruhu" olarak "Shin-gachi-rin" (yeni ay döngüsü) ismini verdiği kristal bir top yerleştiren 12. yüzyıl geleneksel Japon heykeltıraşı Unkei'den alıyor.
Fotoğraf: designboom
Ancak bu romantik yaklaşım, Haroshi'nin popüler kültürden uzak durduğu şeklinde algılanmamalı. Nitekim Japon sanatçı, Süper Mario Kardeşler'e adanmış bir seri de üretebiliyor.
Haroshi'nin "kaykay sanatı"ndan örnekler için lütfen tıklayınız. >>>>>>>
Bu Haberi Sosyal Medyada Paylaşın
Yorumlar
Bu İçeriğe Yorum Yazın