2019 Pritzker Ödülü’nü kazanan Arata Isozaki’nin dünyanın farklı bölgelerinde yer alan yüzlerce çalışması, hayatına ve mimarlığına dair ipuçları veriyor.
Ark Nova Hall ©Lucerne Festival, 2013
Global ölçekte çalışan ilk Japon mimar olarak bilinen Arata Isozaki, her bir projeyi bağlamına ve ihtiyaçlarına göre değerlendirmeye büyük özen göstererek, geleneksel mimariden ileri teknolojiye birçok farklı tarzda ürünler ortaya koyuyor.
Eşsiz dehasına dair bilgileri aşağıda bulabilirsiniz.
1. İkinci Dünya Savaşı’nın Isozaki’nin vizyonu ve mimarlığı üzerinde büyük etkisi olduğu söylenebilir. Hiroşima va Nagazaki bombardımanları sırasında 12 yaşında olan Isozaki, mimarinin kalıcı olmadığı ve asıl olanın yapının güncel kullanıcılarının memnuniyeti olduğu gerçeğini anladı.
2. Isozaki, kariyerine 1987 yılında Pritzker Ödülü alan Kengo Tange ile başladı. Tange’nin çırağı olarak çalıştığı 9 yılın ardından 1963’te kendi ofisi olan Arata Isozaki&Associates’i kurdu.
3. Kendi ülkesi dışında proje üreten ilk Japon mimar olan Isozaki, 1986'da Los Angeles Modern Sanatlar Müzesi’ni, 1991'de Florida Team Disney Binası’nı tasarladı.
Team Disney Building, 1991, ©Xinai Liang
4. Isozaki, Japonya, İspanya, Amerika, Çin, İtalya ve Katar gibi birçok ülkede 100'ün üzerinde kamu ve kültür yapısı tasarladı.
5. Serigrafi baskı ve ısıl yazıcıları mimari sunumlarda ilk kullanan ve destekleyen mimarlardan biridir.
6. Isozaki, tasarımlarında nesneler arasındaki boşlukları tanımlayan “Ma” felsefesinden yararlandı. “Sesin, seslerin arasındaki sessizliğin ve eslerin olduğu boşluktur 'Ma'. Mekan önemlidir ama mekanlar arasındaki boşluk daha önemlidir.”
Concept of 'Ma', ©PLANE SITE
7. Isozaki’nin 1962 yılında Tokyo’nun Shinjuku bölgesi için önerdiği fütüristik projesi “Havadaki Şehir” gibi şehircilik ile ilgili çalışmaları da vardır. Bu proje, hızlı gelişen şehirciliğin problemlerine çözüm arar nitelikteydi.
City in the Air, 1962, ©The Pritzker Architecture Prize
8. Multidisipliner çalışma şekli olan Isozaki, kentsel tasarımın yanında moda, grafik, mobilya, sahne tasarımı alanlarında tasarımcı, yazar, eleştirmen, jüri üyesi olarak projelerde ve yarışmalarda yer aldı.
9. 1970 yılında Osaka Expo için ulaşım aracı olarak kullanılan Osaka Tanıtım Robotu’nu tasarladı. Eseri, Kenzo Tange’nin tasarlamış olduğu uzay kafes festival yapısı altında sergilendi.
Osaka Demonstration Robot, 1970, Fotoğraf: Cyberneticzoo.com
10. 70'li ve 80'li yıllarda, yeni geometrik formlar üretmesine vesile olan üçüncü eşi heykeltıraş Aiko Miyawaki ile çalıştı.
11. 1979-1984 yılları arasında Pritzker Ödülü’nün ilk jenerasyon jüri üyeleri arasında yer aldı.
12. Globalde büyük etki yaratan çalışmaları nedeniyle 1995 Pritzker Ödülü’ne layık görülen Tadao Ando tarafından 1985 yılında “Japon Mimarlığının İmparatoru” olarak adlandırıldı.
13. 1985 yılında New York’ta bulunan Discotheque Palladium’un iç mekanını yeniden tasarladı. Yapı, Madonna gibi ünlülerin özel partilerini yaptığı bir cazibe mekanı haline geldi ve 1998 yılında yıkıldı.
Palladium Discotheque, ©Timothy Hursley
14. Aldığı birçok ödülün arasında 1986 RIBA Altın Madalyası ve 1996 Venedik Mimarlık Bienali Altın Aslan Ödülü yer alıyor.
15. Kariyeri boyunca yatay mimarlığa vurgu yapan Arata Isozaki, yatayda kurgulanan gökdelenlerin kasvetli güçlerinin azalarak daha sakin ve mütevazi hale gelebileceklerini savundu.
Groundscaper Typology: 'Tokyo’s New City Hall' Competition Entry, 1985. Fotoğraf: Genericarchitecture.tumblr.com
16. Bir süre yıldızlı bere kullanan Isozaki, 20 yüzyılda meydana gelen Latin Amerika devrimleri ve özellikle Kübalı devrimci Che Guevera ile yakından ilgiliydi.
17. Isozaki, güney yarım kürede yer alan halkların azınlık olduğu düşüncesiyle, mimarinin ait olduğu yere ve kültüre bağlı olması gerektiğine inanıyor ve çalışmalarında küreselleşme konusundaki şüphelerini ortaya koyuyor.
18. 2011’de Anish Kapoor ile Lucerne Festivali için pnömatik Ark Nova’yı tasarladı.
Ark Nova / Arata Isozaki + Anish Kapoor, ©Ark Nova 2011
19. Kendi kişiliği ve mimari üslubuyla ilgili olarak şunları söyler; “Kişiliğim her zaman bir farklılık yaratmaktır. Tek bir tarza bağlı kalmadan, mimari tarzı bir çözüm olarak değerlendirip o anki duruma ve çevreye göre tasarım yapmak. Bu nedenle üslup her seferinde farklıdır ve farklı olmalıdır."
©The Pritzker Architecture Prize
arcdaily'den derlenmiştir.