Karakterlerin değil, mimari ve iç mekanın sahnenin odak noktası haline geldiği yedi film...
Güney Koreli yönetmen Bong Joon Ho'nun yönettiği ödüllü film Parasite'in son başarısı, filmlerdeki mimari ve iç mekan vurgusu üzerine bir tartışma yarattı. Bu özel film, mimarinin sadece setin arka planı değil, aynı zamanda hikayenin ön saflarında iki disiplin arasındaki sınırları bulanıklaştırma konusunda mükemmel bir iş çıkarıyor ve başrolü üstleniyor. Bununla birlikte, diğer birçok sinematografik çalışma benzer bir başarı ile bunu zaten yaptığından, Parasite, mimariyi olay örgüsünü açıklamak için kullanan tek film değil. Karakterlerin değil, iç mekanların birkaç sahnenin odak noktası haline geldiği yedi film:
1 - Parasite (Parazit) - Bong Joon Ho, 2019
Park ailesinin evi "Parazit" - Ekran görüntüsü
Dört Oscar kazandıktan sonra, Parazit, sinema, sanat ve mimarlık arasındaki güçlü ilişkiyi yeniden gündeme getirerek, senaryoyu her iki disiplinin ortak araçlarında tartışmanın odak noktası haline getiriyor. Rafine malzemeleri, minimalist mobilyaları, sade atmosferi ve geniş bahçesi ile Park ailesinin gösterişli evi, Kim’in sokak seviyesinde yalnızca tek bir penceresi olan sokak seviyesinin altında, bakımsız olan evinin karanlık görüntüsüyle ile kontrast oluşturuyor. Film boyunca, karakterler arasında oluşturulan karmaşık bir ilişki, Kore'nin sosyoekonomik sorunlarına ve küreselleşmiş kapitalizme işaret ediyor ve iki evin mimarisi, olay örgüsünde birkaç metaforu anlatmak için ana araç haline geliyor. Anlatının dönüm noktası, evin yeni bir alanı, bir tür yer altı sığınağı keşfedildiğinde ortaya çıkıyor.
Fragmanı izlemek için tıklayın
2 - Birdman or The Unexpected Virtue of Ignorance (Birdman veya Cahilliğin Umulmayan Erdemi) - Alejandro G. Iñárritu, 2014
"Birdman" – Ekran görüntüsü
Bir başka Oscar ödüllü Birdman, iç mekan odaklı bir film. Bir kerede çekilmiş gibi görünecek şekilde filme alınan hikaye, başrol oyuncusu Riggan'ın yönettiği bir tiyatronun içinde geçiyor. Geçmişte başarılı bir şekilde bir süper kahramanı canlandıran bir aktör, halkı ve eleştirmenleri yeniden ele geçirerek tanınırlık kazanmaya çalışıyor, ancak sonunda kamera hareketleri ve diğer karakterlerle etkileşimleri tarafından vurgulanan bir zihinsel karışıklık girdabıyla sonuçlanıyor. Film ilerledikçe, çılgınlığa gittikçe yaklaşan Riggan’ın zihinsel labirentleri tiyatronun daha dar ve klostrofobik hale gelen labirentlerine karışıyor.
Fragmanı izlemek için tıklayın
3 - Her (Aşk) - Spike Jonze, 2013
Theodore'un ofisi "Her" - Ekran görüntüsü
Film, filmin kahramanı Theodore Twombly’nin, kadın sesiyle kişiselleştirilmiş yapay zeka sistemi Samantha'ya aşık olduğunda yakın bir gelecekte geçiyor. Geleceği karakterize etmek için nesnelere ve tasarım öğelerine dayanan diğer bilim kurgu filmlerinden tamamen farklı olan Her, duyguları ve atmosferleri anlatan ve hikayeyi film boyunca ortaya çıkan malzemelerle anlatan bir film. Theodore'un dairesi, yakın zamanda boşanmış, depresif bir karakter olan karakterin ruh halini yansıtıyor. Theodore, bu mekanı geçici bir yer gibi görür, hatta eşyalarının bir kısmını açmakla bile uğraşmaz. Filmin tonları, malzemeler ve ışıklandırmanın kırmızı ve turuncu tonları, karakterin etrafında hoş ve sıcak bir ortam yaratmasıyla özel bir atmosfer yaratılmasını sağlıyor.
Fragmanı izlemek için tıklayın
4 - The Grand Budapest Hotel ( Büyük Budapeşte Oteli ) - Wes Anderson, 2014
"The Grand Budapest Hotel" - Ekran görüntüsü
Wes Anderson filmleri genellikle mükemmel simetrik kompozisyonlar ve geçmiş ile bugünü, gerçeklik ve fanteziyi birleştiren mekanlar gösteren mimarları ve fotoğrafçıların ilgisini çekiyor. Coşkulu iç mekanları ve doygun renkleri ile The Grand Budapest Hotel filme Anderson'ın diğer prodüksiyonlarının tipik gerçeküstü imgesine katkıda bulunuyor.
5 - The Shining ( Cinnet ) - Stanley Kubrick, 1980
"The Shining" - Ekran görüntüsü
Birdman'e benzer şekilde, The Shining'in iç mekanları, filmin ana kahramanı Jack Torrance'ın zihnindeki karmaşanın paralelinde giderek daha labirent haline gelir. Yılın büyük bir bölümünde halka kapalı kalan uzak bir otelde dünyadan soyutlanan Jack'in zihinsel kırılganlığı, onu halüsinasyonlu durumlara, insanlara ve hayali yerlere götürüyor ve sonunda karısını ve oğlunu öldürmeye yönlendirir. Filmin sonunda Jack, ailenin film boyunca yaşadıklarının gerçek ve psikolojik bir temsili olan labirentine yerleştirir. Oğlunu dışarıda kovaladıktan sonra yorgun düşen Jack, soğuk bir kış gecesinde donarak ölür.
Fragmanı izlemek için tıklayın
6 - Nostalgia ( Nostalji ) - Andrei Tarkovsky, 1983
İç mekan "Nostalgia" - Ekran görüntüsü
Bu filmde bir Rus şair Andrei Gorchakov ve tercümanı 18. yüzyıldan kalma bir bestecinin hayatını araştırmak için İtalya'ya seyahat eder. Ancak İtalya’da kaldığı süre boyunca memleketinin nostaljisi şairin aklını ve duygularını harap etmeye başlar. Andrei Tarkovsky'nin diğer yapımlarında da yer alan filmin ağır ritmi, hasar görmüş ve tahrip olmuş yüzeylerden oluşan bir mimariyi ele alıyor. Karaktere memleketini ne kadar özlediğini hatırlatan karakterlerin alışkanlıklarının damgasını vurduğu bu iç mekanların bir yorumu olarak karşımıza çıkıyor.
Fragmanı izlemek için tıklayın
7 - Rope ( Ölüm Kararı ) - Alfred Hitchcock, 1948
"Rope" - Ekran görüntüsü
Stratejik ve "görünmez" anlarda yapılan film kesmelerle tek bir çekim olarak görünecek şekilde düzenlenen bu Hitchcock başyapıtı, Manhattan'daki bir çatı katında geçiyor. Dairede, Brandon Shaw ve Philip Morgan, kolejdeki sınıf arkadaşlarını boğarak öldürürkten sonra bir akşam yemeğine misafir alırlar. Partiye davet edilen öğretmeni Rupert Cadell, üçüncü meslektaşının yokluğuyla kendisini rahatsız eder ve kurbanın cesedinin akşam yemeğinin servis edildiği harika bir açık büfe içinde durduruğunu fark eder.
Fragmanı izlemek için tıklayın
Haber ArchDaily'den çevrilerek derlenmiştir.