Aydınlatma tasarımı Beijing Puri'ye ait olan Chamber Şapeli'nde; ana cephedeki ışık, kendi ayrı işlevi olan üç ana kademe olarak ayrılmış.
Fotoğraflar: Beijing Puri Lighting Design Co. Ltd.
Qingdao Zangma Dağı’nın küçük kasabasında sessiz bir konumda bulunan oldukça etkileyici bir yapı olan Chamber Şapeli, çevresinde yer alan yeşil tepeleri ve selvileri tamamlıyor. Ana cephedeki ışık, kendi ayrı işlevi olan üç ana kademe olarak ayrılmış. Bu kademelerin işlevlerini yerine getirmesi için farklı yoğunluklar ve renkler kullanılmış.
İlk kademe çan kulesinin sivri tepesindeki spot ışığının aydınlattığı en parlak alandır ve tüm binanın silüetinin vurgusu da burasıdır. İçeriden dışarıya taşan sıcak renkli ışığı ile bir sonraki kademe, çan kulesinin girişi ve çan kulesinin sivri tepesinin “deliği”dir. Son kademe ise sakin bir ışık seviyesi ile binanın birinci katındaki cepheyi kaplayan aydınlatmadır.
Yapı, kutsal yaratılışa bir vurgu niteliğindedir ve salt mükemmelliğe simgeleme eğilimindedir. Cephe aydınlatmasının ışık kaynağının en uygun konumunu doğrulamak için sahada çok sayıda aydınlatma testi gerçekleştirdiğini belirten tasarım ekibi, armatürleri binanın her iki tarafına da konumlandırarak cephede oluşacak ışık efektlerinin daha homojen ve düzgün olmasını sağlamıştır.
Aydınlatılan yüzeyin yüksekliği fazla olduğu için 300 W gücünde ve 8° açılı bir ışık kaynağı seçilmiş. Armatürlerin montaj noktaları insan ölçeğine yakın olduğundan, üzerlerine kamaşma önleyici petek aksesuarlar yerleştirilmiş; bu da ziyaretçilerin gözlerinde oluşabilecek kamaşma etkisini büyük ölçüde azaltmış.
Şapelin yanından geçip giden yayalara girişini ve şapelin çan kulesinin sivri tepesindeki “deliği” tanımlamak için sıcak sarı bir ışık rengi seçilmiş.
Tasarımcılar, sıcak bir renk sıcaklığının seçilmesinin nedenini, "binayı ‘daha sıcak’ göstermek, insanların güvenlik duygusunu artırmak ve binanın ışığını daha fazla katmanla zenginleştirmek” olarak açıklıyor.
Mimarideki katmanları ve “dilimleri” homojen bir şekilde aydınlatmak ve ışık kaynaklarını saklamak amacıyla, lineer ışık kaynakları kullanılmış. Böylece homojen olarak aydınlatılan yüzeyler ön plana çıkarken, armatürler gizlenmiş.
Buradaki ışık kaynakları, 10W/m gücünde ve silikon kılıflı neon şeritler olarak seçilmiş. Böylece ışık kaynakları daha homojen bir şekilde aydınlatma sağlamış ve nokta nokta görünmeleri engellenmiş. Yapıdaki “dilimli” boşluklara yerleştirilen armatürlerin güçleri ve açıları, her bir katmanı düzgün bir şekilde aydınlatacak şekilde belirlenmiş.
Gün boyunca, bu “dilimlerin” boşluklarından binaya doğal ışık giriyor ve gece olduğunda ise yapay ışık bu boşluklara yerleştirilen armatürlerden sızıyor. Yapının saflığını ve yansıttığı huzuru vurgulamak için 4000 K renk sıcaklığında beyaz ışık tercih edilmiş. Buradaki mekan ölçeği küçük ve insan ölçeğine nispeten yakın olduğu için, peyzajda yer alan gömme armatürler derin tüpler şeklinde ve kamaşma önleyici petek aksesuar ile kullanılarak kamaşma önlenmeye çalışılmış.
Cepheyi aydınlatan bu armatürlerde ise, yapının tasarımında yer alan “dilimleri” olabildiğince ortaya çıkartmak ve aynı zamanda parlaklığın çok yüksek olmaması için 12 W gücünde ve 10° açılı bir ışık kaynağı tercih edilmiş.
Tasarım aşamasında, aydınlatma hesabı yapılarak mekanın aydınlık seviyeleri ile olan ilişkisi test edilmiş. Şapelin içinde devam eden kavisli formların yarattığı sıcaklık ve yumuşaklık hisleri de içerideki aydınlatma ile vurgulanmış.
Işık kaynağı kavislerin dönüş noktasına yerleştirilmiş. Böylece, ışığın doğal hareketi ile mekanın formu ile bütünleşmiş. Montaj yapılan yüzeyler kavisli olduğundan ve standard spot armatürler istenilen etkiyi sağlayamayacağından dolayı; kavisler ile uyumlu, çerçevesiz özel üretim armatürler tercih edilerek tavan tasarımı mümkün olduğu kadar temiz bırakılmış.
Dilimlerin arasında, yukarıyıa doğru ışık veren yere gömme armatürlere ek olarak, lineer armatürler de kullanılmış. Bu sayede şapelin formu daha doğru bir şekilde tasvir edilmiş. Tasarımcılar, şapelin çevresindeki su havuzunu ise aydınlatmamayı tercih ederek, havuzu geceleri şapeli ve şapeldeki insanların faaliyetlerini yansıtan saf bir ayna olarak kurgulamış.
Haber architizer'den çevrilerek derlenmiştir.