İstanbul Kültür Sanat Vakfı’nın (İKSV) koordinasyonunu üstlendiği Venedik Bienali Türkiye Pavyonu’nda bu yıl sanatçı İnci Eviner’in desen, obje, video, ses ve performans gibi farklı öğeleri bir araya getiren Biz, Başka Yerde adlı yapıtı sergilenecek.
İnci Eviner; Biz, Başka Yerde, eskiz
Dünyanın önde gelen sanat etkinliklerinden Venedik Bienali 58. Uluslararası Sanat Sergisi, bu yıl 11 Mayıs–24 Kasım 2019 tarihleri arasında düzenleniyor. İstanbul Kültür Sanat Vakfı (İKSV) koordinasyonunda, Fiat’ın sponsorluğunda gerçekleştirilen Türkiye Pavyonu’nda, sanatçı İnci Eviner’in Biz, Başka Yerde başlıklı yapıtı sergilenecek. Venedik Bienali’nin ana mekânlarından Arsenale’de yer alan Türkiye Pavyonu’nda görülebilecek serginin küratörlüğünü Zeynep Öz üstleniyor.
Biz, Başka Yerde için Türkiye Pavyonu’nu bir sahneye dönüştürecek İnci Eviner, sahne üzerinde, kendi çizdiği desenlerden yola çıkarak yeniden biçimlendirdiği mimari öğelere, videolara, ses yerleştirmelerine ve objelere yer vererek, farklı duyusal ve görsel katmanlar oluşturacak.
Biz, Başka Yerde’nin ayrıntıları; sanatçı İnci Eviner ve serginin küratörü Zeynep Öz’ün yanısıra İstanbul Bienali ve Güncel Sanat Projeleri Direktörü Bige Örer ile Türkiye Pavyonu Sponsoru Fiat adına Tofaş Kurumsal İletişim Direktörü Arzu Çolakoğlu konuşmacı olarak katıldığı Salon İKSV’de düzenlenen bir basın toplantısıyla tanıtıldı.
Tuna Ortaylı Kazıcı, Arzu Çolakoğlu, Zeynep Öz, İnci Eviner, Bige Örer Foto: Poyraz Tütüncü
Venedik Bienali Uluslararası Sanat ve Mimarlık Sergisi Türkiye Pavyonu Yöneticisi Tuna Ortaylı Kazıcı’nın sunumunda düzenlenen toplantıda, İstanbul Bienali ve Güncel Sanat Projeleri Direktörü Bige Örer, "İKSV olarak 2004 yılından bu yana yurtdışında farklı disiplinlerde etkinlikler gerçekleştiriyoruz. 2007 yılından bu yana da Venedik Bienali’ndeki Türkiye Pavyonu’nun koordinasyonunu üstleniyoruz. Bu sene bu mekânda 2013 yılında 13. İstanbul Bienali kapsamında Ortak Eylem Aygıtı: Bir Etüt isimli işinin gerçekleşmesi süresince de birlikte çalıştığımız İnci Eviner ile bize çok heyecan veren bir sergiyi birlikte gerçekleştireceğimiz için çok mutluyuz. Biz, Başka Yerde, çok katmanlı, deneysel ve performatif yapısıyla sanatçının desenleri, videoları ve oluşturduğu mimari yapı aracılığıyla arada kalanların dünyasını tüm şiddetiyle görünür kılacak” dedi.
Fiat adına konuşma yapan Tofaş Kurumsal İletişim Direktörü Arzu Çolakoğlu, “Bu yıl beşinci kez, ana markamız Fiat ile Venedik Bienali Türkiye Pavyonu’nun destekçisiyiz. Eğitim, spor ve kültür sanat alanlarında toplumun faydasına yönelik uzun soluklu faaliyetler yürütmeyi çok önemsiyoruz. Sanat alanındaki önemli girişimlerimizden biri de Venedik Bienali Türkiye Pavyonu sponsorluğumuz. 2019’da ülkemizi, Biz, Başka Yerde başlıklı işi ile temsil edecek değerli sanatçı İnci Eviner’i ve küratör Zeynep Öz’ü kutluyorum. Bizleri, sanat sevgisi ve uyumlu iş birliği ekseninde buluşturan Sn. Bülent Eczacıbaşı, Sn. Görgün Taner ve 2011 yılından bu yana süregelen iş birliğimizde omuz omuza çalıştığımız tüm İKSV ekibine teşekkürlerimi sunuyorum” dedi.
Biz, Başka Yerde Hakkında
Biz, Başka Yerde, toplu yer değiştirmelerin sonucunda ortaya çıkan mekânlara dair bir yapıt. Hazırlıkları devam eden sergi, izleyicileri, bu mekânlardaki kişilerin birbirleriyle ve kendi anılarıyla ilişki kurma biçimleri hakkında düşünmeye davet edecek. İnci Eviner’in, yeniden biçimlendirdiği nesneler ve yarattığı hayali karakterleri çeşitli ses unsurlarıyla bir arada kullandığı bu yapıt, Türkiye Pavyonu ziyaretçilerine kayıp, silinmiş ve başka yerde olma hissini yaşatacak. Türkiye Pavyonu için yaratılan mekân, karakterler ve objeler, Alman siyaset bilimci Hannah Arendt’in 1943 yılında kaleme aldığı Biz Mülteciler adlı metinde bahsettiği mücadelelere dair bir anlatı sunacak.
İnci Eviner (Fotoğraf: Poyraz Tütüncü)
İnci Eviner, Biz, Başka Yerde ile ilgili olarak şunları söylüyor: “Bu figürler diğer yarılarını bulmak için mekân boyunca hiç durmadan yer değiştiriyorlar. Bu çaba aslında kesintiye uğratılmış, iptal edilmiş hafızalarını ve bedenlerini yeniden ele geçirme çabasıdır. Figürler bu kurguyu yaparken mitolojiler, anılar ve günlük hayatın alışkanlıkları ile neşe ve acılarını birer birer toplayıp yerlerine yerleştirmek zorunda kalıyorlar. Kendimi bütün bunlara tanıklık etmek için olayların içinde ve aynı zamanda dışında tutmaya çalışıyorum. Tanık olmanın sorumluluğu, biz olmayı sorgulamaktan geçiyor.“
Küratör Zeynep Öz ise projeyi, “Eviner bu projede mimari yapıyı, video ve canlı performans gibi hareket öğelerini bir araya getiren bir temel olarak kullanarak, daima değişen öznellik oluşumunda göç ve hapsedilme durumları üzerine düşünüyor” ifadeleriyle anlattı.
İnci Eviner; Biz, Başka Yerde, eskiz
Ayrıca, hem kavramsal hem de yöntemsel olarak, Venedik Bienali’nde sergilenecek proje konusunda yol gösterici olması adına sanatçının üç yapıtından da bahsedildi. Sanatçıya 2017 yılında 13. Sharjah Bienali ödülünü kazandıran Yeraltında Beuys (Beuys Underground), 2010 tarihli Parlamento (Parliament) ve 2013 yılında düzenlenen 13. İstanbul Bienali kapsamında sergilenen Ortak Eylem Aygıtı: Bir Etüt (Co-Action Device: A Study) yapıtlarından fotoğraf ve videolar gösterildi.
Farklı Disiplinleri Bir Araya Getiren Çok Katmanlı Bir Proje
İnci Eviner, Biz, Başka Yerde isimli yapıtında farklı disiplinlerden isimlerle birlikte çalışıyor. Projenin mimari tasarımı Birge Yıldırım Okta ve Gürkan Okta’ya, ses tasarımı Tolga Tüzün’e ait. Türkiye Pavyonu’nun içerisinde yansıtılacak videolarda ise performans sanatçısı ve dansçı Canan Yücel Pekiçten, Melih Kıraç ve Gülden Arsal yer alıyor. Videoların görüntü yönetmenliğini Aydın Sarıoğlu, post prodüksiyonu ise Cem Gökçimen ve Cem Perin yapıyor.
Biz, Başka Yerde, Ekip
Projenin görsel kimliğinin ve Türkiye Pavyonu’nun açılışıyla birlikte ziyaretçilerle buluşacak yeni yayının tasarımını ise Okay Karadayılar ve Ali Taptık (ONAGÖRE) üstleniyor.
Venedik Bienali 58. Uluslararası Sanat Sergisi
Bu yıl 11 Mayıs–24 Kasım 2019 tarihleri arasında gerçekleşecek olan Venedik Bienali 58. Uluslararası Sanat Sergisi’nin küratörlüğünü Ralph Rugoff üstleniyor. Başlığı May You Live in Interesting Times (İlginç Zamanlarda Yaşayasın) olarak açıklanan bienalde, Rugoff’un küratörlüğünü yaptığı ana serginin yanısıra Arsenale ve Giardini’de Türkiye Pavyonu’nun de aralarında bulunduğu pek çok ülkenin sergileri yer alıyor.
*
İnci Eviner hakkında
İnci Eviner, çizimden yola çıkarak hazırladığı videoların, performatif ve ortaklığa dayanan uygulamaların iç içe girdiği çok katmanlı, geniş bir çalışma alanına sahip bir sanatçı. İşleri çoğunlukla arzunun ve felaketin politikası, öznellik ve öznelliğin potansiyeli gibi kavramları ele alarak iktidarın özellikle kadın bedeni üzerindeki işleyişini zengin hayal gücüyle yeniden şekillendiriyor. Sanatçının video teknolojileri ve resim geleneği arasında kurduğu karmaşık ilişkiler farklı bir algılama biçimi öneriyor.
İşlerini dünya çapındaki kişisel ve karma sergilerde sunmuş olan Eviner’in davet edildiği başlıca sergiler arasında Sharjah Bienali (2017), Aichi Trienali (2016), İstanbul Bienali (2013), Selanik Bienali (2013), Asya Sanat Bienali (2013), Busan Bienali (2010), Şanghay Bienali (2008) ve Venedik Bienali (1997) bulunuyor. İşlerinin sergilendiği müzeler arasında ise Drawing Center, Philadelphia Sanat Müzesi, Thyssen- Bornemisza Art Contemporary, Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris, Massachusetts Güncel Sanat Müzesi, Palais des Beaux-Arts de Lille ve İstanbul Modern yer alıyor.
Sharjah Bienali Ödülü’nün (2017) sahibi Eviner, Headlands Center for the Arts (San Francisco, 2017), Rauschenberg Foundation (Florida, 2017), SAM Art Projects (Paris, 2010), Musée d’art contemporain du Val-de-Marne (Vitry-sur-Seine, 2009), Cité Internationalé des Arts (Paris, 2008) ile International Studio & Curatorial Program’de (New York, 2004-2005) misafir sanatçı programlarına katıldı.