Türkiye genelinde bağımsız yetenekleri sanat profesyonelleri ve sanatseverlerle buluşturan Mamut Art Project’te farklı disiplin ve tekniklerle üretim yapan sanatçılar ile kısa bir söyleşi gerçekleştirdik.
Mamut Art Project’in 10. yılını kutladığı 2022 edisyonu 26 - 30 Ekim tarihleri arasında Yapı Kredi bomontiada’nın farklı mekânlarında ve çevrimiçi platformunda gerçekleşti. Bu sene Türkiye’nin farklı yerlerinden katılan 49 sanatçının eserlerinin sergilendiği güncel sanat etkinliği Mamut Art Project’te; yalnızlık, aile ilişkileri ve kökler, aidiyet, cinsel kimlik, mekân algısı gibi farklı konulara odaklanıldı. Animasyon, fotoğraf, VR, sokak sanatları, heykel, resim, enstalasyon ve video dahil olmak üzere farklı disiplin ve tekniklerle üretim yapan sanatçılar arasından; Yaşar Darendeli, Sıtkı Eryılmaz, Nurgül Gökçen ve Kerem Özkan ile üretimlerine dair kısa bir söyleşi gerçekleştirdik:
Yaşar Darendeli; "Çalışmalarında çeşitli medyumları kullanarak deneyim alanını genişleten Darendeli, mimari yapıyla ilişkili olarak yüzey, hacim, çizgi gibi elemanları kullandığı, sıkışma ve gerilim odaklı temalar üretiyor. Mekânın sınırlarını irdeleyerek, bazen bir nesnenin bazen de bir bedenin sınırlarını aşıyor".
Kendinizden bahsedebilir misiniz?
1998 Antalya doğumluyum. Hacettepe Üniversitesi Heykel Anasanat Dalı’nda lisansımı tamamladım. Heykel alanında yüksek lisans yapmaktayım. Küçük bir hamle ile büyük etki yaratan işler her zaman dikkatimi çekmiştir. Çalışmalarımda malzemenin kendi sınırlarını gözlemliyor ve hamlelerimin yaratacağı etkileri inceliyorum. Metal plaka, demir çubuk gibi malzemeler ile mimarinin “el verdiği” ölçüde yerleştirmeler yapıyor, bu etkiler sonucunda bir sonraki hamlemi belirliyorum. Minimal bir alanda iş üretmek oldukça keyif verici. İzleyicinin görmek istediğini mimariye ve kullandığım malzemenin kendisine bırakıyorum.
Mamut Art Project’te yer alan eserlerinizin temelinde hangi duygular yatıyor?
‘Vaziyet’ isimli çalışmam bir plakanın bana sunmuş olduğu imkanları izleyiciye göstermektir. Düz bir plakanın ayakta durması olağan dışı. Fakat hafif bir eğim ile (parabol) herhangi bir sabitleme eylemi göstermeden malzeme kendini sergileyebiliyor. 3mm kalınlığındaki plakanın üzerine yerleştirilen 2 metrelik yüzey ise dengede duruyor. Üst tarafta bulunan metalin dengede durması ve kağıt gibi görünmesi tezatlık yaratıyor. Sabitleme müdahalesinde bulunmayarak oluşturduğum form aynı zamanda çizgi ve yüzey gibi mimarinin temelinde yatan bazı kavramları içeriyor. İzleyicinin çalışmada dengede duran plakaya dokunması ve sallanması gerginlik yaratmaktadır. Bu gerginlik metal gibi soğuk bir malzemenin doğasında yatmaktadır.
Eserlerinde esinlendiğiniz, ilham aldığınız konular nelerdir?
Eserlerimde esin kaynağım mimarinin kendisidir. Bir çalışmaya başlamadan önce yerleştireceğim alanı inceler ve denemeler yaparım. Bir sonraki hamlemi yine mimarinin bana sunduğu olanakları değerlendirerek gerçekleştiririm. İlham kaynağım malzemenin bana sunduklarıdır. Etkileri inceler ve gerisini malzemeye bırakırım.
Yaşar Darendeli; "Vaziyet", Enstalasyon, 200 x 185 x 105 cm, 2022.
İzleyicide hangi duyguların öne çıkmasını hedeflediniz? Bu hedeflere ulaşabildiniz mi sizce?
İzleyicinin eserimi gördüğü zaman şaşkınlığa uğramasını ve merak etmesini hedefledim. Bu şaşkınlığın nedeni plakanın nasıl ayakta durduğunu merak etmeleridir. İzleyicinin bana sorduğu ilk sorular “Herhangi bir sabitlemeye başvurdunuz mu? Yoksa kendi imkanları ile mi ayakta duruyor?” oldu. Ayakta duran plakanın ve üzerine yerleştirilen yüzeyin bağlantı noktalarını görmek istediklerinde herhangi bir kaynak veya sabitleme olmadığını gördüler. Bu durum benim hedeflediğim bir durumdu. Metal gibi ağır bir malzemenin ayakta durması ve üzerindeki ağır yüzeyin denge durması izleyici üzerindeki yakalamak istediğim etki hedefine ulaştırdı.
Eserleriniz Yapı Kredi bomontiada’da sergilendi. Mekan ve eserleriniz özelinde uyumu konusundaki düşünceleriniz nedir?
Sergilenen alan benim eserim ile oldukça uyumluydu. Sergilenen alanda birçok mimari malzemeyi kendi çıplaklığı ile görmek mümkündü. Demir kolonlar, tuğlalar, beton, cam gibi soğuk malzemeler herhangi bir işlem görmeden (boyama, sıva çekme) çıplaklığı ile gözükmekteydi. Yerleştirdiğim eser bulunduğu alanın soğuk malzemeleri ile uyum gösterdi ve o mimarinin dilini yansıttı.
*
Sıtkı Eryılmaz: "Sanatsal üretimini doğa ve insan hareketliliği bağlamında taş, metal, bronz gibi malzemelerle gerçekleştiren Sıtkı Eryılmaz, örs, ayak ve kumaş formlarını bir arada sunuyor."
Kendinizden bahsedebilir misiniz?
1995 İstanbul doğumluyum. 2017 yılından itibaren Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Heykel Bölümü'nde öğrenim görmekteyim.
Mamut Art Project’te yer alan eserlerinizin temelinde hangi duygular yatıyor?
Bir arada görülmesi pek mümkün olmayan formların birbiri ile olan ilişkilerine odaklanan, aynı zamanda heykelin salt değerlerini göz önünde bulundurarak oluşturulmuş bir kurgu ve bu kurgunun gerçeklik ve derinliğine dair bir kompozisyon yaratma duygusu diyebilirim.
Eserlerinde esinlendiğiniz, ilham aldığınız konular nelerdir?
Kendi yaşadıklarım, deneyimlerim ve bunun yanı sıra sanat tarihi.
Sıtkı Eryılmaz, Mermer, 4 parça, 95 x 95 x 120 cm, 2022
İzleyicide hangi duyguların öne çıkmasını hedeflediniz? Bu hedeflere ulaşabildiniz mi sizce?
Yarattığım kurgudaki kompozisyona dahil olmalarını, derinliğini ve gerçekliğini sorgulamalarını istemiştim. Gözlemlerime ve insanlarla kurduğum iletişimi düşününce bunu başardığımı hissediyorum diyebilirim.
Eserleriniz Yapı Kredi bomontiada’da sergilendi. Mekan ve eserleriniz özelinde uyumu konusundaki düşünceleriniz nedir?
Mekan ve eserimi düşününce, orada geçirdiğim zamanı da göz önünde bulundurunca, eserim mekanın yapısı ve enerjisiyle birlikte görünür ve hissedilir oldu.
*
Nurgül Gökçen: "Nurgül Gökçen’in heykelleri ifadenin erişemediği duygu ve düşüncelerde, kelimeler arasındaki boşluklarda şekilleniyor. Malzeme ve yontu eylemi üzerinden deneyimlediği bu sorularla kendine özgü, kurgusal bir uzam yaratmayı hedefliyor."
Kendinizden bahsedebilir misiniz?
Hacettepe Üniversitesi Heykel Bölümü'nden mezun oldum. Şimdi Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Heykel Bölümü'nde yüksek lisans yapıyorum. Son üç dört yıldır genellikle mermer malzemesiyle çalışıyorum.
Mamut Art Project’te yer alan eserlerinizin temelinde hangi duygular yatıyor?
Mamut Art Project’te yer alan işlerimde, ifadenin erişemediği duygu ve düşüncelerin kurgusal bir alanı olarak görüyorum. Bu süreç her çalışmada beni heyecanlandırıyor.
Eserlerinde esinlendiğiniz, ilham aldığınız konular nelerdir?
Doğaçlama çalışmayı seviyorum. Sonu belli olmayan yolculuğa çıkmak, benim ilgimi çekiyor. Mermerle olan aramdaki diyalog mükemmellikten çok, kendine özgü, organik yapılar yaratıyor.
İsimsiz, Mermer, 48x37x15 cm, 2022
İzleyicide hangi duyguların öne çıkmasını hedeflediniz? Bu hedeflere ulaşabildiniz mi sizce?
İşlerimin genellikle kişisellikten çok, doğal görünmesi ve kırılganlık yönüyle dikkat çekiyor. İzleyiciden çok, kendi hislerime odaklanmayı bu işin bir parçası olarak görüyorum.
Eserleriniz Yapı Kredi bomontiada’da sergilendi. Mekan ve eserleriniz özelinde uyumu konusundaki düşünceleriniz nedir?
Yapı Kredi Bomontiada’nın günümüze kadar bir dönüşüm içinde gelmesini, kullandığım malzeme olan mermerle bağlantı kurmamı sağlıyor. Mermerin kalıcılığı ve yontu eylemiyle geçirdiği dönüşümle uyum yakaladığını düşünüyorum.
*
Kerem Özkan: Çalışması, farklı mekân deneyimlerini birbirleriyle ilişkilendiren bilgisayar tabanlı bir animasyondur. Hareketli görüntü, bireysel ve kamusal mekanlardaki yürüyüşlerin kesintisiz bir deneyim olarak kurgusudur. Dijital imge ve temsil ettiği mekanlar arasındaki ilişki, yeni bir duyumsama alanı yaratarak, döngü ve bozulmaya işaret eder.
Kendinizden bahsedebilir misiniz?
İstanbul’da yaşıyorum. Marmara Üniversitesi Resim Bölümü'nde eğitimime devam ediyorum. Şu an için oyun ve imge kavramlarıyla ilgileniyorum ve felsefe çalışmalarına ağırlık veriyorum. Çalışmalarımı, benim ve medyum arasında gelip giden bir süreç olarak görüyor ve farklı disiplinleri bir arada kullanmayı deniyorum.
Mamut Art Project’te yer alan eserlerinizin temelinde hangi duygular yatıyor?
Mamut Art Project’te yer alan “isimsiz” çalışmam benim için birçok şeyi ifade ediyor. Bunu herhangi bir duyguyla tanımlamak ve sınırlamak istemiyorum.
Eserlerinde esinlendiğiniz, ilham aldığınız konular nelerdir?
Sıkılmanın benim için önemli bir tetikleyici olduğunu düşünüyorum ve bu süreci anlamaya çalışmak benim için bir ilham kaynağı olabilir. Düşünsel sürecim, bozulmalar, mekan ve zaman kavramları üzerinde vakit geçirmeyi seviyorum.
Videoyu izlemek için tıklayın
İzleyicide hangi duyguların öne çıkmasını hedeflediniz? Bu hedeflere ulaşabildiniz mi sizce?
Dijital imge ve temsil ettiği mekanların birey ile ilişkisi, bireysel ve kamusal mekanların tekrara dayalı yapısı, öncelik ve sonralık ilişkisi, mekanlar arasındaki sınırların nerede başlayıp nerede bittiği gibi birçok düşüncemi barındırıyor ve çalışmamın ilk izleyicisi olarak bunun benim için bir sorgulama alanı olduğunu düşünüyorum. Fakat daha önce bahsettiğim gibi çalışmanın izleyici ile ilişkisini yoruma açık bırakmak istiyorum.
Eserleriniz Yapı Kredi bomontiada’da sergilendi. Mekan ve eserleriniz özelinde uyumu konusundaki düşünceleriniz nedir?
Yapı Kredi bomontiada’nın çalışmamda yer alması ve çalışmamın aynı mekan içinde sergilenmesinin uyumlu olduğunu düşünüyorum.