Nord Mimarlık-Tasarım tarafından tasarlanan Burda Bebek ofisinde, az sayıda malzemenin tekrarıyla sağlanan devamlılık ve yer yer renklerin, simgelerin ön plana çıkarılmasıyla sade ama dinamik bir tasarım dili oluşturulmaya çalışılmış.
Burda Bebek firmasının Flat Ofis’te yer alan yaklaşık 500 metrekarelik bürosu, firmanın kurumsal kimliğini yansıtan renklerin beraberliğiyle, modern, bütüncül ve işlevsel bir kurgu eşliğinde tasarlandı. Rafine bir bakış açısıyla detaylandırılan bütün birimler figüratif dokunuşlarla dinamizm kazanırken, duvar mobilyalarıyla ve etkileşimli yüzeylerle birlikte mekânın kullanıcılarına pozitif enerjili bir çalışma ortamını yansıtması hedeflendi. Genel büro mekânı içerisinde satın alma, insan kaynakları, dış ticaret, pazarlama, satış, muhasebe gibi birimlerin yanısıra, bir adet müdür odası, üç adet toplantı odası ve sekreterya, mutfak ve ıslak hacimler gibi servis alanları yer aldı.
Projenin işlevsel düzlemdeki tasarım süreci, büro yaşantısına karşılık veren ve çalışma birimlerinin bütünlüğünü korumaya çalışan bir anlayışla, girişten yönlenen doğrusal aksların dolaşım aksıyla kesiştirilmesiyle başladı. Böylece plan düzleminde mekânsal parçalanma ve mekânlar arası akışkanlık sağlanmış oldu. Giriş holünde yer alan sekretarya bir karşılama bankosu niteliğinde merkez aksta konumlandırıldı ve büro girişinin hemen yanındaki bekleme alanıyla da işlevi güçlendirildi. Büro birimleri doğal ışık geçişine olanak veren cephelerde ve açık büro sistemi kurgusuyla çözülerek, mekânın efektif bir plan şemasında kullanılması, özellikle de günışığından yüksek oranda yararlanması hedeflendi. Genel müdür odası, açık büro birimleriyle doğrudan ilişki sağlayabilmesi ve hiyerarşik açıdan mahremiyetini koruyabilmesi adına, önünde bir sekreterya birimiyle birlikte büroların kesişim alanında kurgulandı. Toplantı odaları ise doğrusal yönlenmenin getirdiği aks sisteminin öteki tarafına yerleştirilerek erişim kolaylığı ve içe dönüklük ilkesiyle şekillendirildi.
Firmanın kurumsal kimliğinden gelen ana renkler belirli tasarım öğelerinde ön plana çıkarıldı ve dinamik yüzeyler elde edildi. Plan düzleminde kurulan aks sistemi, doğrusal metal tavan sistemiyle desteklenerek yönlendirme sağlanmış oldu. Toplantı odaları aksındaki mahaller mekânın genel yapısındaki yüksek tavan sisteminden bağımsız değerlendirildi ve bu alanlara yine doğrusal yönlenmeyi destekleyici olacak bir çatı örtü sistemi önerildi. Bu alanın koridor sistemiyle çakışan cephesi, ışığı içeri taşıyan ve yansıtan yüzeylerle geçirgen nitelikte kurgulandı ve birimlerin gereksinimlerine göre yer yer yarı saydam, ahşap, beyaz ve gri yüzeylerle desteklendi. Büronun genel tavrındaki devamlılık hissi özellikle beyaz rengin bütün tavan, duvar ve mobilyalarda ağırlıklı kullanımıyla sağlanmaya çalışıldı. Açık bürolarda ise tavan yüzeyleri brüt etkide bırakılıp yer yer yine beyaz renkli kanopilerle desteklenerek yükseklik algısının mekânın bütününde etkili bir hale getirilmesi sağlandı.
Doğrusal akslı yapıdan dolayı alanın çekirdek niteliği taşıyan orta bölümünde ise, duvar ve tavan yüzeylerinde fugalı bir modülasyon sistemi meydana getirildi. Bu modüllerin bazıları firmanın ana renkleri doğrultusunda boyanarak dinamik bir etki sağlanmış oldu. Giriş karşısında, sekreterya arkasında kalan duvar - tavan sistemi de bu şekilde kurgulanarak dil birliği oluşturulmaya çalışıldı. Açıkta kalan bütün kolon yüzeyleri koyu gri boyanarak mekândaki etkilerinin azaltılması sağlandı. Bu kolon yüzeyleri ve fuga sistemiyle meydana gelen duvar modülasyonu, yine firmanın kurumsal kimlik çalışmasından gelen renklerle ve biberon, emzik, kalp gibi figürlerden oluşan simgelerle manyetik duvarlar olarak tasarlandı ve bu alanlar kullanıcıların interaktif olarak deneyimleyebileceği eğlence duvarlarına dönüştürüldü.
Büronun girişinde konumlanan ve karşılama bankosu görevi gören sekreterya, doğrusal metal tavan içerisinde detaylandırılan fugalı ve modüler alçıpan tavan sistemi ve aydınlatma elemanlarıyla tanımlandı. Holün devamında toplantı odaları tarafında yer alan koridorda kullanılan cam ve ahşap büro bölme sistemleriyle birimler birbirinden ayrıştırıldı. Bu bölme sistemindeki cam yüzeylerdeki folyolarda biberon, emzik gibi simgeler yinelenerek kullanıldı ve tasarım dilinin devamlılığı sağlanmaya çalışıldı. Bölme sistemlerinin tanımladığı izle birlikte zemin kaplamaları da farklılaşarak, büroların içlerinde karo halı yüzeylere dönüştürüldü. Koridor ile açık büro alanlarının zeminde ayrıştığı yüzeylerde, içlerinde renkli lake saksılar barındıran modüler depolama üniteleri çözüldü. Böylece hem renkli lake yüzeyler hem de saksı içindeki bitki çözümleriyle enerjik bir etki sağlanmış oldu.
Burda Bebek’te kurgulanan bütüncül ve işlevsel yaklaşım, içmimari tasarımın bütün aşamalarında ön planda tutuldu ve yapısal ayrıntılardan noktasal ayrıntılara kadar devam ettirildi. Az sayıda malzemenin tekrarıyla sağlanan devamlılık ve yer yer renklerin ve simgelerin ön plana çıkarılmasıyla sade ama dinamik bir tasarım dili oluşturulmaya çalışıldı.
YAPI Dergisi’nin 429 / Ağustos 2017 sayısında yayımlanmıştır. Dergiden daha fazla makale okumak için akıllı telefon ve tabletlerinize derginin dijital uygulamasını ÜCRETSİZ olarak buradan yükleyebilirsiniz.