Çalışan konforunu ön planda tutan mimaristudio imzalı İspak Ambalaj Genel Müdürlük Binası'nda, hem büro hem fabrika çalışanlarının kullanımına uygun bir planlama yaklaşımı ortaya konulmuş.
Mimari konsept tasarımı ile içmimari tasarım ve proje çalışmaları mimaristudio tarafından gerçekleştirilen Kibar Holding’e bağlı İspak Ambalaj’a ait fabrika ve yönetim binası, toplam 4 kat ve 4.500 m2 alana sahiptir.
Çalışan konforunu ön planda tutan, firmanın yenilikçi ve renkli kurumsal kimliğini yansıtan bu yeni binada, yalnızca büro çalışanlarına değil, aynı zamanda fabrika çalışanlarının da kullanımına uygun bir planlama yaklaşımı ortaya konulmuştur. Bu bağlamda, ağırlıklı olarak beyaz yaka çalışanlarına ait çalışma alanları, ortak kullanıma açık çeşitli sosyal buluşma noktaları ile bir arada tasarlanmıştır. Tasarım çalışmalarına, öncelikle firmanın kısa ve orta vadeli hedefleri, yatırım ile ilgili güncel ve gelecek gereksinimlerinin ve beklentilerinin dinlenmesiyle başlanmıştır.
Mimaristudio binanın tasarımında, cephesi olan 3 katı 2 parçada ele almıştır. Bu bağlamda, birinci ve ikinci katlar adeta tek kat algısı ile tasarlanırken, giriş kat cephesi bu bütünün içinde ayrılmıştır. Bu yaklaşım aslında mekânın içmimarisi ile şekillenen işlev ve planlamanın, cephe tasarımına yansıması olarak açıklanabilir. Cephede farklı ölçü ve yerleşimde yer alan dolu ve saydam yüzeyler bu algıyı güçlendiren bir çalışmadır.
Mimaride dikkat çeken başka bir ayrıntı ise, giriş holünü öteki iki kata bağlayan galeri boşluğudur. Hafif taşıyıcı sistem bir merdiven ve bir asansör ile birbirine bağlanan üç katın açıldığı bu boşluk, planlama içinde çözümlenen yan birimler ile birlikte binanın düğüm noktası konumundadır. Çekirdek olarak da nitelendirilebilecek bu alanın her iki yanında bina mimarisi iki ayrı kol olarak şekillenmiştir.
Planlamada, giriş katı karşılama işlevinin yanında yerli ve yabancı misafirlerin de ağırlanabildiği ve fabrika üretim alanına idari binadan doğrudan geçiş sağlayabildikleri biçimde ele alınmıştır. Davetli misafirlerin ağırlandığı Renk Onay Odası ve bu oda ile bağlantılı bir büyük toplantı odasının yanında, Ar-Ge ve kalite çalışmalarının yürütüldüğü laboratuvar da yine bu katta bulunmaktadır. Laboratuvar kısmına hem fabrika, hem de bürodan geçiş olanaklıdır. Yine bu katta, gerek çalışanların, gerekse misafirlerin yararlanabildiği bir kafeterya alanı planlanmıştır. Planlama ve tasarım yaklaşımı ile yemek dışında günün her saati çalışma, dinlenme, ağırlama gereksinimleri için de kullanılabilen mekân, bina içindeki sosyalleşme alanlarından birisidir.
Bir alt katta fabrika çalışanlarına ait soyunma odaları ve teknik hacimlerle birlikte, küçük ölçekli bir konferans ve bir spor salonu planlanmıştır. Bu mekânlarda ilk göze çarpan akustik ve aydınlatma konforunun ön planda tutulmuş olmasıdır. Spor salonu ve yalnızca bu alana hizmet veren soyunma odalarına bir bağlantı holü ile bağlanan konferans salonu, mobilya esnekliği ile aynı zamanda grup dersleri, eğitimler ve farklı amaçlar için de kullanılabilmektedir.
Çalışma katları esnek büro yaklaşımı ile tasarlanırken, birim direktörleri dışında bütün kademe çalışanlar açık büro içinde birbirini tamamlayan bir mimari planlama içinde ele alınmıştır. Birinci ve ikinci katların ağırlıklı çalışma alanları olarak tasarlandığı projede, yönetim kademesi büroları ve bağlı birimler ikinci katta yer almaktadır. Bunun yanında, açık büro alanı içinde yer alan, kısa toplantı, özel çalışma ve dinlenme noktaları ile birlikte, yine 2. katta, açık bir teras alanı ile bağlantılı bir dinlenme ve oyun mekânı planlanmıştır. Kutlama, davet ve organizasyonlar için de düşünülen mekân, aynı zamanda bütün büro ve fabrika çalışanlarının kullanımına açık bir sosyalleşme alanıdır.
Program içinde işveren gereksinimlerine de yanıt verebilecek ölçek, yapı ve sayıda toplantı mekânları göze çarpmaktadır. Toplantı odaları farklı tiplerde planlanırken, açık ve yarı açık görüşme noktaları da bu planlamayı tamamlayan alanlardır. Katlarda içecek ve kopyalama istasyonları bütün çalışanların kolayca ulaşabileceği noktalarda çözümlenmiştir. Yine bütün katlarda WC hacimleri ise aynı içmimari dilde, farklı malzeme ve renk kullanımları ile dikkat çekmektedir.
Firmanın kurumsal kimliğinin parçası olan renkler, projenin en göze çarpan noktalarından birisidir. Ağırlıklı olarak iki ana kurumsal rengin farklı ton ve formatta kullanıldığı projede, genel olarak aydınlık ve ferah bir çalışma ortamı yaratılmak istenmiştir.
İnce yapı malzemeleri seçiminde yükseltilmiş döşeme üzerine uygulanan modüler halı ve loose lay gibi bitiş malzemelerinin yanında, sert zeminlerde porselen seramik ve epoksi tercih edilmiştir. Genel olarak beyaz ve gri tonların egemen olduğu duvarlarda, dekoratif boya ve duvar kâğıdı uygulamalarına da yer verilmiştir. Tavan planlamasında farklı kotlardan yararlanılırken, açık çalışma alanlarında yarı açık bir tavan sistemi tasarlanarak, zemin tasarımında da dikkat çeken geometrik yerleşime bir gönderme yapılmıştır. Hem zemin, hem de tavan tasarımında dikkat çeken bu geometri aslında esnek ambalaj üretiminde fabrika içinde kullanılan alüminyum bobinlerinin açılımı olarak açıklanabilir. Çift camlı bölme sistemlerinin tercih edildiği büroda, akustik paneller ve akustik duvar kaplamaları ile gürültü denetimi sağlanmıştır. Peyzaj ve grafik tasarım çalışmaları ile tamamlanan konsept içinde farklı renk ve grafik denemeleri dikkat çekmektedir.
Her projesinde olduğu gibi mimaristudio bu proje özelinde ürün tasarımları geliştirmiştir. Tasarlanan bu ürünler, yine o mekâna özel tasarlanan konsept içinde yer bulmuştur. Özel üretim mobilya çalışmaları burada dikkat çekmektedir. Farklı geometrideki lake cilalı panellerde fugalı ve çıtalı bitişler tercih edilirken, boyalı cam ve kuvarz paneller de tasarımı tamamlayan bitiş malzemeleri olarak görülmektedir.
Mimaristudio tarafından hazırlanan aydınlatma tasarımında, LED ürünler tercih edilmiştir. Proje ürünlerinin yanında dekoratif ürünlere de yer verilen projede, bina içindeki farklı mekânların içmimari dilini tamamlayan bir aydınlatma tasarımı söz konusudur. Kafeterya, Genel Müdür ve Yönetim Kurulu çalışma bürolarında Ayça Akkaya Kul tasarımı özel üretim aydınlatma armatürleri dikkat çekmektedir. Açık büro tavanlarında vurgulanan parçalı ve doğrusal tavan yapısı içinde aydınlatma ürünleri de aynı geometriyi tamamlayan birer yapı elemanı olarak yer almaktadır. Farklı açıda ve boyda üretilen bu doğrusal ürünler, noktasal ışık kaynakları ile bir arada aynı planın parçalarıdır. Genel olarak, gergi tavan, doğrusal ve noktasal ışık kaynaklarının, ürünlerin kullanıldığı mekânların içmimari tasarımı içinde, farklı form ve geometride yorumlanması ile aydınlatma tasarımı şekillenmiştir. Bununla birlikte, teknik projelendirme ve hesap çalışmalarında yer alan Dark Aydınlatma, aynı zamanda hazır ve özel üretim bütün ürünlerin de tedariğini sağlamıştır. Gergi tavan uygulamaları ise Tekno firması tarafından gerçekleştirilmiştir.
Proje ile, işverenin çalışma konusu içinde de yer alan renk ve formların vücut bulduğu, renkli kimliğini ve yenilikçi yüzünü yansıtan, yaşayan bir çalışma ortamı sağlanmıştır.
Malzeme Künyesi
Modüler halı uygulaması: Interface (Touch&Tones, Heuga 725)
Modüler LVT looselay uygulaması: Forbo Flooring (Forbo Flex) / Arttek (Expona)
Sert zemin uygulamaları: Feri Masi / Seranit (Arc)
Sert duvar yüzey uygulaması: Seranit (Arc) / NG Kütahya (Albatros) / Seranit (Serra-Architiles) / Kaza Concrete / Tecnocemento
Ahşap duvar yüzey uygulaması: Doğal amerikan ceviz kaplama
Duvar kâğıdı uygulaması: Evist (Eijffinger)
Akustik paneller: Abstracta, AMF Hera design
Camlı bölme sistemleri: TRIMline (Snap FL)
Özel mobilya tasarımı: mimaristudio
Büro mobilyaları: Koleksiyon, Okamura, Derin, Nurus, Quadrifoglio
Aydınlatma Armatürleri: Dark Aydınlatma (XAL, Flos, Fabbian, Panzeri, Inarchi, Dark)/Diseno (Secto design), Tekno (Barrisol)
* Bu proje, YAPI Dergisi’nin 433 / Aralık 2017 sayısında yayımlanmıştır.