Bauhaus'un 100. yılı etkinlikleri kapsamında Tuğyan Aytaç Dural, “Bauhaus Sahne Tasarımının Eğitimdeki Yeri” konuşmasıyla 13 Şubat Çarşamba günü İzmir Mimarlık Merkezi’nde.
Tasarım Eğitiminde “Bauhaus Sahnesi”
Bauhaus tasarım tarihinin en önde gelen kurumlardan biridir. Zamandan bağımsız ve evrensel bir dili tanıtma açısından önemi yadsınamaz. Satır aralarında kalan esas değeri, ne yazık ki gözardı edilmiş ve günümüzdeki takipçileri çağdışı olmakla suçlanmıştır (!). Oysa Bauhaus 'güncelleştirmeyi' teşvik eden öncü bir rol oynar. Oskar Schlemmer tarafından açılan ve yönetilen Tiyatro Atölyesi ise bu karşı argümanın hâlâ canlı bir kanıtıdır. Bu sunum kapsamında yazar, tasarım eğitiminin başlangıcında, kült sahne performanslarından birinden, Triadik Bale'den, esinlenerek gerçekleştirilmiş olan çeşitli eğitim deneyimlerini sunmayı amaçlamaktadır.
Gropius'un deyimiyle “Bauhaus'un en temel kurallarından biri, öğretmenin kendi yaklaşımının asla öğrenciye dayatılmaması; tam aksine, öğrencinin taklit etme girişiminin acımasızca bastırılması gerektiği talebidir” (*). Bu bağlamda, Triadik Bale, özellikle sanat / tasarım ve mimarlık dallarındaki başlangıç eğitimi için eğlenceli bir zemin hazırlar. Tasarımın temel ilkelerini tamamen farklı bir ortam aracılığıyla aktarmak, 'taklit' ten özgürleştirilmiş tasarım dilinin temellerini tartışma imkânı sunar.
(*) Gropius W., 'BAUHAUS TİYATROSU', düzenleyen Gropius W. ve Wensinger AS, John Hopkins Üniversitesi Yayınları, Baltimore ve Londra, 1961.
“Bauhaus Sahne Tasarımının Eğitimdeki Yeri" etkinliği Türkçe'dir ve giriş ücretsizdir. 13 Şubat 2019, saat 19:00'da İzmir Mimarlik Merkezi'nde yapılaacak etkinlik Ernst Reuter Girişimi’nin desteği ve İzmir Mimarlık Merkezi İşbirliği ile gerçekleştirilmektedir.