Mekânsal Müzakereler gösterim programı, sanatçılar Rosa Barba, Jasmina Cibic, Maj Hasager, Stephen Connolly ve Marie Voignier’nin video işlerinden oluşuyor. 2009 ile 2018 yılları arasında üretilen beş iş, yakın tarihin kentsel çevre üzerinde bıraktığı iz ve değişimlerin toplumsal bellekteki dışa vurumlarını irdeliyor.
Rosa Barba’nın "Disseminate and Hold" adlı video işinden bir kare
Rosa Barba’nın 2016 tarihli işi Disseminate and Hold [Dağıt ve Zapt Et], Brezilya’nın en büyük şehri São Paulo’nun merkezinden geçen Minhocão otoyolu temelinde, politik araçlar ve ütopik reformlar olarak kentsel yapı ve peyzajların rolünü araştırıyor. 1970’lerde inşasından bu yana otoyol ve çevresindeki dönüşümlere odaklanan sanatçı, arşiv görüntüleri ve söyleşiler eşliğinde halkın Minhocão’yla ilişkisinin zamanla nasıl değiştiğini inceliyor.
Tear Down and Rebuild [Yık ve Tekrar İnşa Et] (2015), Belgrad’da bulunan ve modernist mimarinin en önemli örneklerinden olan eski Sırp Sarayı özelinde sanat, mimarlık ve görsel dilin ulus inşasındaki yerini örneklendiriyor. Jasmina Cibic’in “ulus inşa uzmanı”, “pragmatik”, “muhafazakâr” ve “sanatçı/mimar” olarak nitelediği dört karakter, Prens Charles, Benito Mussolini, Ronald Reagan ve Margaret Thatcher ile IŞİD bloggerlarından alıntılarla tarihî bir yapının yıkılmasının olası sonuçlarını tartışıyor.
Jasmina Cibic’in "Tear Down and Rebuild" video işinin çekimlerinden / fotoğraf: Ivan Petrović
Maj Hasager’nın 2015’te ürettiği We will meet in the blind spot [Kör noktada buluşacağız], Mussolini yönetimindeki İtalya’nın İkinci Dünya Savaşı nedeniyle ertelenen 1942 Dünya Fuarı için yaptırdığı Esposizione Universale di Roma’yı [Roma Evrensel Sergisi] (EUR) merkeze alıyor. İnşası 1960’larda tamamlanan yapı, uzun yıllar film seti olarak kullanılır. Hasager, son olarak Hristiyan Filipinli göçmen topluluğun toplantılarına ev sahibi olan görkemli mermer yapının tarihi üzerinden ülkenin faşist geçmişine gönderme yapıyor.
Machine Space [Makine Alanı] işi adını, coğrafya profesörü Ronald Horvath’ın 1974’te, “belirli bir alanın kullanımında makinelerin insanlara karşı önceliği olması durumunda makine kullanımına ayrılan alan” şeklinde tanımladığı terimden alıyor. Stephen Connolly, 2018 tarihli işinde, otomobil üretimine dayalı ekonomik yapının yerini mekânsal ekonomiye bıraktığı Detroit’te alanların nasıl değerlendirildiğini araştırıyor. ABD, Michigan’ın bu en kalabalık şehrinde ikamet politikaları ve ırksal ayrıcalıklarla biçimlenen kent mekânlarını birer ürün olarak tahlil ederken kapitalizmin kentsel etkilerini sorguluyor.
Marie Voignier’nin 2009 tarihli Hinterland [Art Bölge] işiyse Almanya, Krausnick’teki Tropik Adalar’ın İkinci Dünya Savaşı döneminde Sovyet askerî hava üssü olan bir kubbeden dünyaca ünlü bir tatil köyüne dönüşümünü işliyor. Göz alıcı bir tropikler kurgusu ardındaki çetrefilli geçmişe, hizmet sektöründeki sömürü koşullarına dair güncel tespitler eşlik ediyor.
PROGRAM:
19-20 Mayıs ve 26-27 Mayıs
14.00 Rosa Barba, Disseminate and Hold [Dağıt ve Zapt Et], 2016
Portekizce; Türkçe ve İngilizce altyazılı
21 dakika
İstanbul İtalyan Kültür Merkezi’nin desteğiyle
Jasmina Cibic, Tear Down and Rebuild [Yık ve Tekrar İnşa Et], 2015
İngilizce; Türkçe altyazılı
15 dakika
15.00 Maj Hasager, We will meet in the blind spot [Kör noktada buluşacağız], 2015
İtalyanca; Türkçe ve İngilizce altyazılı
38 dakika
16.00 Stephen Connolly, Machine Space [Makine Alanı], 2018
İngilizce; Türkçe altyazılı
24 dakika
17.00 Marie Voignier, Hinterland [Art Bölge], 2009
Almanca; Türkçe ve İngilizce altyazılı
49 dakika
SALT Beyoğlu, Açık Sinema’daki Türkçe-İngilizce altyazılı gösterimler iki hafta sonu tekrarlı olarak gerçekleştirilecektir. Program herkesin katılımına açıktır.