Salt Beyoğlu’ndaki “Tasarımcının Notu” sergisi paralelindeki programlar Esen Karol, Savaş Çekiç ve Sadık Karamustafa’nın açık dersleriyle devam ediyor.
Tasarımcının Notu sergisinden görünüm, Salt Beyoğlu, 2024, Fotoğraf: Kayhan Kaygusuz
Garanti BBVA tarafından kurulan Salt’ın Tasarımcının Notu sergisi, 1970’lerden 1990’lara Türkiye’de grafik tasarım alanında yaşanan hızlı değişimi kitap üzerinden ele alıyor. Tasarımcının, belirleyici bir aktörü olduğu “kitap”taki eksik anlatısını kurmayı amaçlıyor.
2 Şubat’a dek Salt Beyoğlu’nda görülebilecek sergiye, kitap ve tasarım ilişkisini farklı yönleriyle değerlendiren bir dizi açık ders eşlik ediyor. 8 Ocak Çarşamba saat 18.30’da gerçekleştirilecek "Ne Seninle Ne Sensiz: Kitabın Geçmiş ve Geleceğine İlişkin Kişisel İzlenimler" başlıklı açık derste Esen Karol, kitabı tarihindeki farklı kırılma noktaları üzerinden ele alacak. 14 Ocak Salı saat 18.30’da Savaş Çekiç, “Fotoğrafın Kitaplaşma Serüveni: İzlenim ve Önermelerle Fotoğrafçı-Tasarımcı Birlikteliğine Bir Bakış” başlıklı bir açık ders yapacak. Çekiç, fotoğraf temelli sanat projelerinin kitaplaşma sürecinde farklı tasarım yaklaşımlarının belirleyici rolü üzerinde duracak; fotoğrafçı-tasarımcı iş birliklerine dair deneyimlerini aktaracak. 21 Ocak Salı saat 18.30’da ise Sadık Karamustafa, görsel iletişim tasarımının Türkiye’deki serüvenini değerlendirecek. “Tasarımcının Evrak-ı Metrukesi” başlıklı açık dersin ilk bölümünde üç yayın örneği merkeze alınacak. Ardından Karamustafa’nın, dijitalleştirme ve kataloglama çalışmaları Salt Araştırma bünyesinde yürütülen arşivinden seçili belgeler incelenecek.
Salt Beyoğlu’nda düzenlenen açık dersler herkese açık ve ücretsizdir. Ayrıntılı bilgi için: saltonline.org.
Tasarımcının Notu, Eureko Sigorta ve Jotun’un katkılarıyla gerçekleştirilmektedir.
*
Esen Karol Hakkında
Mimar Sinan Üniversitesi Grafik Bölümü’nden mezun oldu. Fulbright bursuyla New York’taki Pratt Institute’ta iletişim tasarımı üzerine aldığı yüksek lisans eğitimini okunaklılık/okunabilirlik sorunsalına yoğunlaşan teziyle tamamladı. 2002’de aynı kurumda misafir öğretim görevlisi olarak çalıştı. İlk kişisel sergisi 48 × 68, aynı yıl Pratt Manhattan Gallery’de gerçekleşti. 2003-2012 yıllarında İstanbul Bilgi Üniversitesi Görsel İletişim Tasarımı Bölümü’nde tipografi ve yayın tasarımı dersleri verdi. İşleri HOW, IdN, Slanted gibi dergilerde yayımlandı. Arter için tasarladığı Taşlar Konuşuyor (2013) ile Aynadan İçeri (2014), Design Observer ve AIGA’nın “50 Books | 50 Covers” yarışmasında yılın en iyi tasarlanmış 50 kitabı arasına seçildi. 1996’da İstanbul’da kurduğu tek kişilik tasarım ofisinde, 2016’da hayata geçirdiği çevrimiçi kültürel eleştiri yayını Manifold’un yanı sıra editoryal işlere ağırlık veriyor. 2024 sonbahar yarıyılı itibarıyla Pratt Institute İletişim Tasarımı Lisans Programı’nda yarı zamanlı olarak ders veriyor.
Savaş Çekiç Hakkında
1984’te Mimar Sinan Üniversitesi Grafik Bölümü’nden mezun oldu. 1987’den bu yana sanat, edebiyat, mimari, tarih, arkeoloji, gastronomi gibi farklı alanlarda 200’ü aşkın kitap tasarımı ve özgün yayın projesi gerçekleştirdi. 1995-1997 yıllarında İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları’nın görsel yönetmenliğini üstlendi. 1996-1997 yıllarında Grafik Tasarımcılar Meslek Kuruluşu’nun yönetim kurulunda yer aldı. Afişten kitaba, kurumsal kimlikten sergilemeye tasarımın farklı alanlarındaki çalışmalarını, 1992’de kurduğu Savaş Çekiç Tasarım Atölyesi’nde sürdürmektedir. 1997’den beri Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Grafik Tasarım Bölümü’nde ders veren Çekiç, 2009’dan bu yana Bakırköy Belediye Tiyatroları’nın görsel yönetmenliğini yapmaktadır. İşleri aralarında Lahti Museum of Visual Arts Malva (Finlandiya), Dansk Plakatmuseum (Danimarka), Ogaki Poster Museum (Japonya) ve Museum für Gestaltung Zürich’in (İsviçre) bulunduğu birçok koleksiyonda yer almaktadır.
Sadık Karamustafa Hakkında
İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi (bugün Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi) Grafik Bölümü’nden mezun oldu. Aynı kurumda yüksek lisans ve doktora çalışmalarını tamamladı. 1979’da kendi atölyesini kurana dek yayınevleri, reklam ajansları ve tiyatrolarda çalıştı; 2001’de Karamustafa Tasarım’ı kurdu. 1989’dan 2013’te emekli oluncaya dek MSGSÜ’de ders verdi. Meslek hayatı boyunca birçok kitap kapağı tasarladı; arkeolojiden sanata, mimarlıktan edebiyata birçok alanda sergi, yayın ve kurumsal kimlik tasarımı yaptı. Yurt içi ve yurt dışında çeşitli sergilere katıldı; seçici kurul üyeliklerinde bulundu. 1995’ten bu yana Tüyap Kitap ve Sanat Fuarları’nın tasarım danışmanlığını yürüten Karamustafa, 2008 Frankfurt Kitap Fuarı Konuk Ülke Türkiye Projesi’nin baş küratörlüğünü üstlendi; 2010’da Adalar Müzesi’nin kurucu ekibinde yer aldı. 1982’den itibaren Grafik Tasarımcılar Meslek Kuruluşu’nun çeşitli yönetim kademelerinde görev yaptı. 1995-1999 yıllarında Uluslararası Tasarım Konseyi’nin (ICoD) başkan yardımcılığını yürüttü. 1997’de Türkiye’den Alliance Graphique Internationale’e (AGI) üye seçilen ilk grafik tasarımcı oldu. 1997’den bu yana Grafist: Uluslararası İstanbul Grafik Tasarım Günleri’nin proje yönetmenliğini üstlenmektedir.
Salt kurucusu ve daimî destekçisi Garanti BBVA’ya teşekkür eder.