Kâmil Fırat'ın "Yol" isimli fotoğraf sergisi G-art Galeri'de ziyaret edilebilir.
Fotoğraf, icat olduğundan bu yana insanı insana anlatmanın en güçlü yollarından biri ve bir görüntü olmanın ötesinde, “dilin” bir enstrümanıdır. ‘70 lerin ortasından bu yana fotoğraf çeken sanatçı Kâmil Fırat, işte bu dili özgün, yenilikçi ve samimi kullanımıyla dünyayı algılamada farkındalık yaratırken, meselelere çok boyutlu bakabilme fırsatı da verir. Eserlerindeki kültürel derinlik, bireysel ve toplumsal bir hafıza oluşturur. Bunların en çarpıcı örneklerini 27 Şubat’ta izleyiciyle ilk kez buluşan ‘YOL’ serisinde görüyoruz. Siyah beyaz başlayan sergi şaşırtıcı teknik ve renklendirmelerle son buluyor. İçerik, teknik ve estetik olarak bir tasarım süreci izliyoruz bu seride. Öznesi olarak izlediğimiz eserlerin önünde bu sinematografik anlatımın girdabına çekiliyoruz.
Sanatçı ‘YOL’ serisini kendi anlatımıyla şöyle aktarıyor:
Beni bana anlatan, beni bana her zaman hatırlatan, benim benle hesaplaşmamı sağlayan “etraf”ın ortasındaki aralıktır yol.
O nedenle “yol” etrafta gezinirken en büyük tanıktır.
O nedenle çok uzun zamandır “yol”, modern zamanlarla hesaplaşmalarda “tarih tutucu” olarak yer alır. Bunu yaparken belki de hiçbir zaman açılmayacak “kara kutu” dur o.
Sessiz, sualsiz ve hesapsız… Sadece “etraf”ın söylediklerini duyman için bazen sarsar.
“Yolun gittiği yer” diye bir şey yoktur. Etrafın içinde aralıklar vardır.
Ve aslında yolların çoğalması “etraf”ın yok olmasıdır.
Bu nedenle yol; bizi yok edene aşık olmamızdır.
Bu sergi giderek elimizden alınan “etraf”ın üzerine yolun tanıklığıdır.
Sanatçı, ima ettiği bu ‘etraf’ ve ‘manzara’ ile kültürel kaygılarımız, siyasi gerçeklerimiz, toplumsal meselelerimiz hakkında yeni düşünceler üretmemize olanak veriyor. Sonuçta bu topraklarda doğan, buranın bilgisi ve kültürü ile şekillenen bir ruha sahip, bu toprakları dert eden ve bu toprakların daha keyifli hale gelebilmesi için söyleyecekleri olanlardan Kamil Fırat, bunları bize fotoğraf ile anlatıyor:
‘Elimizden alınan etraf’ konusunda dünyanın daha iyi olmasına yetecek kadar dertleniyor muyuz?
*
Kamil Fırat Hakkında
Kamil Fırat, 1980 yılından bu yana fotoğraf ve sanat teorileri konusunda çalışıyor.
Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Fotoğraf Bölümü Öğretim Üyesi
2015 / 2016 / 2017 / 2018 / 2019 / 2020 Bursa Uluslararası Fotoğraf Festivali Küratörü.
Kişisel Sergiler
İstanbul Kare Sanat Galerisi “ÖZNE:HİLMİ YAVUZ” (1996), Museum Bochum-Germany “KAPADOKYA” (1996), Stedelijke Academie voor Beeldende Kunsten Berchem-Belgium “KAPADOKYA” (1996), İstanbul Resim Heykel Müzesi “KIYI”, (2002), İstanbul Tophane-i Amire Kültür Merkezi “KUBBE” (2003), İstanbul Karşı Sanat Galerisi “PANDORA/DA” (2005), Ghar El Melh Tunus “KUBBE, (2006), İstanbul G-Art Galeri “UFKA DAİR” (2007), İstanbul Kare Sanat Galerisi KÖK (2007), İstanbul G-Art Galeri “GÜNEBAKAN-ARTAKALAN” (2008), İstanbul Fotografevi “KENT DÜŞ…TÜ”, İstanbul G-Art Galeri “TAŞ YÜZLER” (2011), Hamam Gallery, Prizren Kosova, “[Jr.]” (2011), İstanbul Karşı Sanat Galerisi “[Jr]” 2012, İstanbul Tophane-i Amire Kültür Merkezi “Gök, Kubbe / Boşluk” (2016), Milli Reasürans Sanat Galerisi “Atlar & Kentler” (2017), Mumbai University “Heaven, Dome / Void. “Architecture Sinan”(2017), Kare Art Gallery “Mektuplar” (2018), New Mexico, Museo Nacional de las Culturas del Mundo “La luz de Anatolia” (2018-2019) Antalya Plus Gallery (2019-2020) “Yaprak”
Yayınlanmış Kitaplar
Fotoğraf Albümleri
ATLAR (1989), KIRKPINAR YAĞLI GÜREŞLERİ (1994), KAPADOKYA (1996), Özne: HİLMİ YAVUZ (1997), PERVANE (2000), KIYI (2003), KUBBE (2004), PANDORA/DA (2005), GÜNEBAKAN-ARTAKALAN (2007), 1994 (2007), DÜŞ KENTLERİ (2008), KÖK (2008), ADATEPE (2009) TAŞ YÜZLER (2011), SMYRNA (2013) DOĞU’YA DOKUNMAK (2015), GÖK, KUBBE / BOŞLUK, MİMAR SİNAN (2016), ATLAR&KENTLER (2017)
Tarih Araştırmaları (Kitap)
GEÇMİŞ ZAMAN DEFTERLERİ ( Mimar Sinan Üniversitesi Tarihi)(2008),
YILDIZ SARAYI FOTOĞRAF KOLEKSİYONU ÜZERİNDEN OSMANLI FRANSA İLİŞKİLERİ (2017), OSMANLI ALMANYA İLİŞKİLERİ (2017), OSMANLI İNGİLTERE İLİŞKİLERİ (2018), OSMANLI AMERİKA İLİŞKİLERİ (2018), ÇARLIK RUSYA’SINA BAKMAK (2019), 19. YÜZYIL JAPONYA’SINA BAKMAK (2019),
19. YÜZYIL ÜRDÜN’ÜNE BAKMAK(2020)
OSMANLI BELGELERİNDE ADATEPE KÖYÜ (2020)
KARABÜK DEMİR ÇELİK FABRİKASI (2022)
Öykü Kitabı
Atlar & Kentler (2017)
Mekan Düzenlemesi
Yüzyıllık Markalar Derneği HAFIZA EVİ /Sultanahmet Tasarım ve Küratörlük