II. Meşrutiyet’in Saray Mimarı M. Vedad [Tek] Bey kitabının yazarı Müjde Dila Gümüş ve Tarkan Okçuoğlu, II. Meşrutiyet döneminde değişen güç dengelerinin mimarlık alanındaki yansımalarını ve Vedad Tek'in saray yapılarındaki onarım çalışmalarını, dönemin sosyal ve siyasi koşulları bağlamında değerlendiriyor.
Paris'te mimarlık eğitimi alan ve İstanbul'da kendi bürosunu kuran ilk Türk mimar olan M. Vedad Tek, Sultan II. Abdülhamid döneminde himaye görmüş, 1909'da Sultan Reşad'ın tahta çıkışıyla Saray Başmimarı olarak atanmıştır. Posta ve Telgraf Nezareti binası, İkinci TBMM binası, İzmit Saat Kulesi ve Haydarpaşa Vapur İskelesi gibi önemli yapıların mimarı olan Tek'in beş yıllık başmimarlık dönemi, Osmanlı hanedanının değişen gücünü ve II. Meşrutiyet'in getirdiği yeni dengeleri yansıtır.
Dila Gümüş'ün kapsamlı arşiv çalışmasına dayanan kitap, Vedad Tek'in çizimleri, keşif defterleri ve belgeler ışığında, mimarın tarihi yapılara yaklaşımını ve iş süreçlerini yönetme biçimini ortaya koyuyor. Tarkan Okçuoğlu ile birlikte gerçekleştirilecek söyleşide, II. Meşrutiyet döneminde saray yapılarının onarımı ve yönetimi, dönemin mimarlık anlayışı ve Vedad Tek'in çalışma pratiği tartışılacak.
Konuşma, İstanbul Araştırmaları Enstitüsü’nün YouTube kanalından canlı olarak yayınlanacaktır.
*
Arka Oda Toplantıları Hakkında
İstanbul Araştırmaları Enstitüsü'nün 2008 yılından beri, İstanbul araştırmalarına farklı bir boyut kazandırmak amacıyla hayata geçirdiği Arka Oda Toplantıları serisi erişilebilirliğini artırmak amacıyla çevrimiçi olarak düzenleniyor. Tarihten mimariye, müzikten sinemaya uzanan kapsamı ile bu konuşmalar İstanbul’a dair en yeni araştırma ve tartışmalara yer vermeyi amaçlıyor.
Müjde Dila Gümüş Hakkında
İstanbul Üniversitesi Sanat Tarihi Bölümü öğretim üyesi Dr. Müjde Dila Gümüş, doktora eğitimini 2018 yılında aynı bölümde tamamlamıştır. Doktora sonrası çalışmalarını 2019–2020 yılları arasında Harvard Üniversitesi Ağa Han İslam Mimarisi Programı’nda yürüten Gümüş’ün yayınları geç dönem Osmanlı mimarisine, bu dönem mimarlarının çalışma koşullarına ve eserlerinin yakın okumalarına odaklanır. İstanbul Art Nouveau’su kitabının (Albaraka Yayınları, 2023) editörüdür. İAE tarafından yayımlanan II. Meşrutiyet’in Saray Mimarı M. Vedad [Tek] Bey kitabının yazarıdır.
Tarkan Okçuoğlu Hakkında
1992’de İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Arkeoloji ve Sanat Tarihi Bölümü’nden mezun oldu. Aynı kurumda, 1995’de yüksek lisansını; 2000'de ise 18. ve 19. Yüzyıllarda Osmanlı Duvar Resimlerinde Betimleme Anlayışı başlıklı teziyle doktorasını tamamladı. 2012’de Türk ve İslam Sanatı alanında Doçent ünvanı aldı, 2019’da Profesör oldu. Çalışmalarında geç Osmanlı döneminde görsel kültür ve mimarlık üzerine yoğunlaştı. 2020 yılında İAE tarafından Hayal ve Gerçek Arasında-Osmanlı Resminde İstanbul İmgesi adlı kitabı yayımlandı. Halen İ.Ü. Sanat Tarihi Bölümü’nde Türk ve İslam Sanatı Ana Bilim Dalı başkanlığı görevini yürütmektedir.