Studio-X Istanbul tarafından, İstanbul Tasarım Bienali işbirliği ve Ersa’nın desteği ile gerçekleştirilen “Meraklısına Tasarım Tarihimiz: Kütüphane Buluşmaları”nın ilkinde, mimarlığın ve mimarların kitapla kurdukları ilişki masaya yatırıldı.
Pelin Derviş tarafından koordine edilen “Meraklısına Tasarım Tarihimiz: Kütüphane Buluşmaları” etkinlik dizisi, 3. İstanbul Tasarım Bienali çerçevesinde hayata geçirilen “Türkiye Tasarım Kronolojisi | Deneme” adlı projenin devamı niteliğini taşıyor.
Ersa’nın ortak alanlar için geliştirdiği modüler bir tasarım olan Lin kütüphane sisteminin yer aldığı mekân, ziyaretçilerine kitap ve kütüphane kültüründen beslenen ideal ortamı sunuyor.
Temel amacı tasarım geçmişimizle ilgili merak edilen konulara değinmek olan buluşmalar, kimi zaman bir tez çalışması, kimi zaman bir kitap veya dergi gibi basılı kaynakları merkezine alıyor; henüz yayınlanmamış kitaplar, yayınlar, kısacası araştırılmamış konular üzerine düşünmeyi hedefliyor. Tasarım tarihimizin aktörleriyle bir araya gelmenin amaçlandığı etkinlik dizisinde konuların zaman aralığı ise son 200 yılı içeren “Türkiye Tasarım Kronolojisi | Deneme” projesine göre daralacak; çoğunlukla 1950’lerden başlayarak günümüze gelecek.
Mimarlar ve Kitapları Üzerine Farklı Yaklaşımlar
Studio-X Istanbul’un kütüphanesi X-Reads’de 11 Mart Cumartesi günü gerçekleştirilen “Kütüphane Buluşmaları” dizisinin ilk oturumunda, mimarlığın ve mimarların kitapla kurdukları ilişki mercek altına alındı.
Oturumun ilk bölümünde Selda Bancı, ODTÜ Mimarlık Tarihi programında tamamladığı doktora çalışmasından hareketle, Türkiye’de serbest meslek pratiğiyle uğraşan mimarların 1950-1980 yılları arasında hazırladıkları kitaplar üzerine sunumunu paylaştı.
Oturumun ikinci bölümünde, SALT Araştırma Mimarlık ve Tasarım Arşivi’nin yürütücüsü Melis Cankara, Haziran 2016’dan bu yana sürdürdüğü ve Aralık 2017’de erişime açmayı hedeflediği “Cengiz Bektaş Arşivi” çalışmalarını, süreci ve yazılı kaynakların bu sürece olan katkısını ele aldı.
Son bölümde ise Selda Bancı; mimar, ozan ve yazar Cengiz Bektaş ile bir araya gelerek Bektaş'ın deneyimleri ve gözlemleri üzerinden, mimarın yayın yoluyla mimarlığını (yeniden) üretme ve kavramsallaştırma girişimleri; mimari ürünlerini sergileme ve mimari üretimlerini yapılandırma yöntemleri gibi konuları tartışmaya açtı. Üretimini, Türkiye’deki mimarlık kültürünün gelişmesi ve Anadolu kültürünün tanınması için sadece mimarlığıyla değil, yazıları, kitapları ve diğer mecralardaki icraatları aracılığıyla da bir ömür boyu sürdüren Bektaş’ın bu kapsamdaki çalışmaları da toplantıda ele alındı.