Hayatını Eğitim, Yazarlık ve Peyzaj Mimarlığı Arasında Geçiren Bir Aktör: Charles Jencks
mimarizm.com / E. Seda KAYIM
/ 14 Aralık 2009
Postmodernizmi mimaride kavramsal olarak tanımlayarak gündeme oturtan, hatta kavramının mimarlık içinde kullanılıp yaygınlaştırılmasında çok etkili olduğuna inanılan Charles Jencks, mimarlık teorisi, tasarım ve peyzaj mimarlığı arasında "mekik dokuyan" bir mimarlık üretimi ile karşımıza çıkıyor.
Siemens Ev Aletleri ana sponsorluğunda, Yapı-Endüstri Merkezi'nin (YEM) konuğu olarak Türkiye'ye gelecek ve "Kritik Modernizm" başlıklı bir konferans verecek olan Jencks, bu gün yaşadığımız kentsel, ekonomik, politik gelişimin mimarlığa yansımasını, küresel ısınma da dahil olmak üzere tüm boyutları ile tartışacak.
Yalnızca mimarların, tasarımcıların, mimarlık ve sanat tarihçilerinin değil bu günün dinamiklerini kavramak isteyen her kesimden izleyicinin ilgisini çekecek olan konuşmasında Jencks, ilk kez telaffuz edişinin üzerinden 30 yılı aşkın zaman geçmiş olan "postmodernizm" kavramını irdeleyecek.
Özgeçmiş
Charles Jencks, modern mimarlığı sorgulayan ve onun geç-, neo- ve postmodernism gibi "artçı"larını tanımlayan metinleri ile tanınan bir isim. Jencks'in eğitimci, yazar ve peyzaj mimarı olarak sürdürdüğü pratikleri arasında geçen hayatının başlangıç noktası ise Amerika Birleşik Devletleri, Baltimore şehri.
1939 yılında doğan Jencks, 1961'de Harvard Üniversitesi İngiliz Edebiyatı Bölümü'nde lisans eğitimi gördü. Harvard Üniversitesi Tasarım Yüksekokulu (Graduate School of Design) Mimarlık Bölümü'nde lisans ve yüksek lisansını tamamlayan Jencks, 1970 yılında Londra Üniversitesi'nde mimarlık tarihi doktorasını verdi. Burada, mimarlık kariyerinin henüz başlangıcında, modern mimarlık tarihçileri Siegfried Giedion ve Reyner Banham'dan ders aldı.
Bugüne dek Pekin, Şanghay, Paris, Tokyo, Milano, Venedik, Frankfurt, Quebec, Montreal, Oslo, Varşova, Barselona, Lizbon, Zürih, Viyana ve Edinburgh'da dahil olmak üzere dünyanın pek çok şehrinde seminerler veren Jencks, Amerika Birleşik Devletleri'nde ise Harvard, Columbia, Princeton ve Yale Üniversiteleri ile çeşitli kamuya açık müzelerde konferanslara katıldı. Jencks, 1968-88 yılları arasında Architectural Association'da (AA), 1974-1992 yılları arasında ise University of California, Los Angeles'ta (UCLA) konuk öğretim görevlisi olarak dersler verdi.
Jencks peyzaj tasarımı ve heykel tasarımlarının yanı sıra "cosmogenic art" olarak adlandırılan ve evrenin kökeni, tarihi, strüktürü ve dinamiklerini araştıran bir astronomi dalı ile sanatı kesiştiren alanda metinler üretiyor.
Yapı, Tasarım ve Heykel Çalışmaları
Charles Jencks'in ilk uygulama araştırmaları, 1975-84 yılları arasında tasarladığı ve inşa ettiği mobilyalar olarak gösterilebilir. Mimarın o senelerde tasarladığı ürünlerden biri, "Architecture in Silver" adını taşıyor. İtalyan markası Alessi için tasarlanan bu çay ve kahve servis ünitesi, aynı zamanda 1984 yılında düzenlenen gezici bir sergiye de katılmıştı.
Symbolic Furniture ise, Jencks'in Londra merkezli Aram Designs için tasarladığı bir sergi parçası. 1985 tarihinde tasarlanan "sembolik mobilya", 1986 yılından bu yana Sawaya & Moroni (Milano) tarafından üretiliyor. Jencks'in imzasını attığı bazı mobilya ve çizimler ise Japonya'daki bir kaç müze ile Londra'daki Victoria & Albert Müzesi'nin arşivlerinde bulunuyor.
Yazarlığı dışında peyzaj mimarlığı pratiği ile de göz önünde olan Jencks'in erken kariyerinde "bulaştığı" bir kaç yapı tasarımı da bulunuyor. Bunlardan biri, Truro, ABD'de gerçekleştirilen ve 1976-77 tarihlerinde tamamlanan "Garagia Rotunda".
Jenks, Buzz Yudell ile birlikte yine 70'lerin sonunda Los Angeles'ta konumlanan"The Elemental House" projesine katılıyor. 1979-84 yılları arasında Terry Farrell ile birlikte Londra'daki "The Thematic House"u projelendiren Jencks'in bu yapısına, özellikle de "sembolik niyetlerine" dair bir araştırma, 1896 yılında A&U dergisinde özel bir bölüme konu olmuş.
"Uygulamacı olarak Jencks"in son dönem çalışmaları, yapılara ve mobilyalara dair fraktal tasarımları kapsıyor. Jencks aynı zamanda artık hayatta olmayan eşi Maggie Keswick ile birlikte başlattığı detaylı ve yoğun peyzaj mimarlığı çalışmalarına devam ediyor. Bu tasarımlar fizik kuramlarından besleniyorlar. Jencks'in Keswick ile birlikte ürettiği bu projeler üzerine Londra Redfern Gallery'de düzenlenmiş Mayıs 1995 tarihli bir de sergi bulunuyor.
Jencks'in İskoçya'da ve İngiltere'de inşa edilmiş bir dizi heykel tasarımı da bulunuyor.
İlişkili Haberler
Bu Haberi Sosyal Medyada Paylaşın
Yorumlar
Bu İçeriğe Yorum Yazın