212 İSTANBUL AVM
Mimarlık Ofis(ler)i: DB MİMARLIK & DANIŞMANLIK LTD.ŞTİ ve asp Architekten Stuttgart
Tasarım Ekibi: Mete Arat (asp), Bünyamin Derman (db Mimarlık ve Danışmanlık Ltd Şti), Cem Arat ( asp )
Proje Yürütücüleri:Ayşegül Uğurlu Özberk (db Mimarlık) ve Mustafa Kahraman (db Mimarlık)
Proje Ekibi: Steffen Wahl (asp Architekten), Onur Tanık (db Mimarlık), Meltem Öztürk (db Mimarlık), Dicle Hökenek (db Mimarlık), Sevilay Uğur (db Mimarlık), Melek Türkmen (asp Architekten), Oytun Bilsel (db Mimarlık), Murat Yüksel (db Mimarlık), Ozan Özdilek (db Mimarlık), Miray Başaran (db Mimarlık), Güven Çimenoğlu (db Mimarlık) ve Gökhan Kulöz (db Mimarlık)
İşveren: Akın Holding
Statik Grup: Balkar Mühendislik
Elektrik Grup: Cedetaş
Mekanik Grup: Birikim Mühendislik
Projelendirme Tarihi: 2006 - 2008
Uygulama Tarihi: 2007- 2009
İnşaat Alanı: 200.000 m²
İlk Yapı'nın bu ayki konuğu 212 İstanbul AVM ile db Mimarlık. asp Architekten Stuttgart ile birlikte tasarlanan yapı, Bünyamin Derman'ın ilk yapısı değil, fakat 2005 yılında, on yılını geride bırakarak, genç bir kadroyla, yeni bir yapılanma sürecine giren db Mimarlık'ın bu yeni döneminin ilk yapısı. Derman, Çatı-cephe dergisine verdiği röportajda, 212 Power Outlet olarak da anılan yapının db Mimarlık için "özel bir yerinin" olduğunu belirtiyor. 2006-2008 yıllarında projelendirilen yapı için Derman şunları anlatıyor:
"Edip Gayrimenkul ve Turizm A.Ş. Bağcılar, Basın Ekspres yolu üzerindeki Edip İplik fabrikasının taşınmasını takiben, 2006 yılı başında 55.560 m²‘lik arsa üzerinde, iki aşamada hayata geçirme kararı aldıkları alışveriş merkezi ve rezidans projelerinin elde edilmesi için davetli bir yarışma açtı. Bu yarışmaya Db - Asp ortaklığıyla verdiğimiz konsept proje teklifi, işvereni temsil eden bir seçici kurul tarafından, başka bir çok değerli çalışma arasından seçildi. Böylelikle iki yılı aşkın bir süreyi kapsayan, proje ve uygulamanın bazen birbirini takip ettiği, bazen beraber yürüdüğü zorlu, ama sonucu keyifli bir çalışma dönemi geçirdik.
İlk etap olarak düşünülen ve inşaatı Yapı Merkezi tarafından gerçekleştirilen alışveriş merkezi, 233.000 m² kapalı alana sahip olup, içinde mağazaların yanı sıra, hipermarket, yapı ve elektronik marketler, sinema, restoran ve eğlence alanları gibi çok çeşitli üniteleri barındırıyor. Bir market katı üzerinde dört kat olarak inşa edilen 212 Power Outlet'in zemin kotu altında 3.300 araç kapasiteli dört katlı 105.000 m² büyüklüğünde otopark alanı yer alıyor. İstanbul'un en büyük Power Outlet'i, teraslı restoran alanları, çatısında yer alacak açık rekreasyon alanları ile her türlü aktiviteye ev sahipliği yapma kapasitesine sahip.
Alış-veriş merkezleri modern zamanların tüketim mabetleridir. Tasarımcı da ortaya koyduğu ürünle bu tüketimin tanımını yapar. Formu, mekansal kurgusu, işlev alanlarının dağılımı ve birbirleriyle ilişkisiyle ve sirkülasyon organizasyonuyla bir yaşantıdır sunulan. Şunu söylemek gerekir ki, bu proje, kamusal alan tanımını kamusal yaşam bağlamında, kapalı, açık alanlarıyla yeniden tanımlayan, ticari ve sosyal bir merkez olarak kent kültürü ve yaşantısına mekân oluşturan ve sahip olduğu vizyonla bulunduğu çevrenin yaşam kalitesini yükseltmeyi hedefleyen bir projedir.
Görmek ve görülmek kavramları kimi yapılar için önemli bir tasarım verisidir. Alış-veriş merkezleri için de… 212 Power Outlet, formu ile Basın Ekspres yolu üzerinde bir ikondur.
Merak uyandıran bu kabuğun formu iç mekâna da yansır. Tüm katların farklı görsel açılarla algılanabildiği galeriler, zengin bir iç mekân sunar kullanıcısına. Çatı ışıklıklarından içeriye süzülen günışığı otopark hollerine dek uzanır bu galerilerden. Beşinci cephe olarak kabul edilen çatı, yapı kabuğunun bir parçasıdır. Bitkisel ve sert peyzaj öğeleriyle dizayn edilmiş bu alan, kente açılan bir seyir platformu, food courtun ve sinemaların kahve molaları için keyifli bir açık mekândır.
Yapı, formu itibariyle Türkiye için zor bir yapıdır aslında. Bu noktada mal sahibinin gösterdiği seçim de takdir edilmeli kanımca. Yapı strüktürü çelik ve betonarme olarak tasarlandı. Kabuğun bir bölümü betonarme, bir bölümü çelik. Zira form, betonarmeye çok uygun değildi.
212 Power Outlet'in son derece rasyonel bir planı var. Bu planı üçüncü boyutta, hem iç mekânda, hem de kabukta dinamik bir kütleye dönüştürdük. 230 bin metrekare bir yapı maket gibi duruyor. O ölçeği göstermiyor yani. Bu da çok önemli esasında.
Yapının doğaya öykünen bir kütle plastiği var. Dik açıların egemenliğine nispet, kırıklardan oluşan, kaya parçası gibi, masif bir bina ve tek bir renkle kaplı; sert ve fakat nötr bir renkle: Siyah. Üzerinde yer alacak renkli her objeyi ortaya çıkarsın diye. Cephenin siyah olmasının bir nedeni de, iç mekanla oluşturduğu kontrast. İçerideki ışık ve renk daha çarpıcı hale geliyor.
Çatıda 2200 metrekarelik cam yüzey var. Kütleyi parçalayan yırtıkların çatıdaki uzantısı olan ışıklıklar 8 metreye 200 metre uzunluğunda. Bu da doğal aydınlatmaya ciddi katkı sağlıyor. Çatılardaki farklı kırıklıklar iç mekâna da yansıyor. Bu da iç mekândaki gerilimi daha da artırıyor ve alışveriş merkezine farklı bir ruh katıyor."