Avanos 5D
Mimar, coğrafi bağlamın ardından, proje ile elde edilmesi planlanan programı ve 5D binasının mekansal kurgusunu ise şu ifadelerle betimliyor:
"İşveren tarafından yapılıp satılmak üzere planlanan Avanos 5D, farklı kurgulara olanak tanıyan ve ihtiyaçlara göre dönüşebilecek, açık planlı, bağımsız ya da geçişli, birbiri ve çevre ile iç içe 5 ünite olarak tasarlandı.
Bu ünitelerin olası kullanımları; doğal ışık ile aydınlanan ve doğal olarak havalandırılan bodrum katlarda çömlekçilik, el dokuması, kilimcilik gibi yerel el sanatları atölyeleri; giriş ve üst katlarda 5 bağımsız veya bağlantılı dükkan, işyeri ile Kapadokya Milli Parkı ve Avanos ilçesi manzaralı çatı katı kafeleri, restoranları şeklinde düşünüldü.
İmar parselasyonunda, proje arsasının bitişiğinde yeni Avanos otobüs terminali planlanmıştı. Avanos 5D projesi de işveren tarafından bu öngörü ile, yolculara, turistlere hizmet edecek bir yapı olarak programlandı. Proje, Avanos ilçesinin ağırlıklı olarak konut yerleşimleri şeklinde gelişen bu bölgesini, kamusal bir mekan sağlayarak canlandırmayı hedefledi.
5D binası hafif eğimli bir düzlem üzerinde yükselen, iç ve dış mekanları birbirine dönüştüren 5 duvar parçası ve aralarında yaratılan boşluklardan meydana geldi. 5 ‘taş' duvar, parçalı ancak birbirleri ile bağlantılı iç ve dış mekanları oluşturdu.
Masif duvarlar arasında oluşan hacimler, yatayda çizgisel elemanlar ile sarılmış şeffaf kütleler ile mekanlaştırıldı. Ekonomik fizibilite ve imar planı kısıtlamaları sonucu, uzun tek parça olan yapı kütlesi, bütün olarak algılanabilecek parçalı bir forma dönüştürüldü.
Topolojik ilişkilerle ve doluluk boşluk kurgusu ile şekillenen, galerili, birbirlerine geçişli ve geçirgen iç mekanlar, organik bir dolaşım ve çok boyutlu bir algı oluşturdu. Yapının çeşitli form ve ölçüdeki dışa açılımları ile çevresine farklı vistalar oluşturuldu, manzaralar çerçevelendi. İç mekanın dış mekana yansıması ile içerinin dışarıdan algılanması ve dış çevre ile ilişkinin güçlenmesi amaçlandı.
Farklı yönlerden yaklaşımlarda farklı algılar sağlayan cepheler tasarlandı. Yöre kimliğinin yapı kitlesi ve malzemesi ile vurgulandığı, arka plandaki dağlarla ve kasabayla ilişkili, çevresi ile bütünleşen bir mimari oluşturulmaya çalışıldı.
Tüm dolaşım istenildiğinde kontrollü veya serbest, çoklu ön ve arka girişli kullanımlara olanak verecek şekilde düşünüldü. Ön girişler, yapı geometrisinin birer uzantısı olan, aksak ritm ile tekrar eden 5 ayrı rampa ve merdiven sistemi ile, arka girişler ise araç ulaşımına da olanak sağlayan uzun bir rampa ile çıkılan platformdan sağlandı. Giriş sekanslarının olabildiğince esnek kurgulanabilmesi amaçlandı."