Eviner'in 'Kırık Manifestolar'ı Paris'ten Sonra İstanbul'da
İnci Eviner, 2011 başında Paris Modern Sanatlar Müzesi'nde düzenlenen kişisel sergisinde gösterdiği 'Kırık Manifestolar'ı 17 Eylül'den itibaren İstanbul'da sergiliyor. Haldun Dostoğlu'nun düzenlediği ve Nazlı Gürlek'in küratörlüğünü üstlendiği sergi, yakın bir gelecekte "Nesrin Esirtgen Koleksiyonu" mekanına dönüşecek olan Mısır Apartmanı 5. katta sanat severlerle buluşacak.
Kırık Manifestolar, sergi mekanını; kıskançlık, haset, şefkat, aşk, eğlence, cinsellik, şiddet, terör, cinayet, umut ve utancın göz önüne serildiği ve izleyiciyi hem görsel hem zihinsel hem de duygusal açıdan kavrayıp içine çekiveren sürreel bir sahneye dönüştürüyor.
Sergide, izleyiciyi sanatçının güncel olaylardan, arşivsel ve tarihi belgelerden esinle çizdiği çini mürekkebi desenler karşılıyor. Ana mekanda ise üç ekranlı ve onbeş metre uzunluğundaki epik video yerleştirmesi 'Kırık Manifestolar' (2010) yer alıyor.
Göçmenler, Şiddet ve Gösteri adlı üç bölümden oluşan bu epik peyzaj İstanbullu izleyicinin, Harem (2009), Yeni Vatandaş (2009) ve Kızlar Avrupa'da (2010) adlı video çalışmalarından tanıdığı kendine özgü görsel dilin, sanatçının kendi deyişiyle ''hareketli resim'' arayışının son durağı. Videoda, karanlığın içinden sergi mekanına doğru diziler halinde uzanan tedirgin edici, merak uyandırıcı ve baştan çıkarıcı çok sayıda hareketli figür yer alıyor. Sürekli hareket eden ve şekil değiştiren bu varlıklar, yaşamlarımız üstünde egemenlik kuran iktidar düzenini, serbest bırakılan yaşam enerjisiyle bozguna uğratıyor. Bilinçle bilinçaltını, psişik olanla kamusal olanı, temsil edilmiş olanla henüz temsil edilmemiş olanı birleştiren bu 'kırık manifestolar', hukuksal veya ataerkil toplum düzenlerinin kurulu davranış biçimlerini askıya alıyor; kurulu düzenleri kırılma noktasına doğru itiyor; yeni varoluş biçimlerinin imkanlarını araştırıyor.
Temsil sistemlerinin, tarihin, mekânın, ideolojinin, kültürün ve kimliğin insanın ve özellikle de kadının öznel varlığını hapseden kalıplarından özgürleşmeye çalışan birey, Eviner'in yirmi yılı aşkın pratiğinde sürekli bir mesele oldu. Eviner, her türlü iktidar biçimini tanımlayan rasyonel düşüncenin karşısına irrasyonel olanı, bilinçaltına ait olanı koyarak direniş için imkanlar aradı. Kırık Manifestolar yirmi yıllık arayışı yeni bir boyuta taşıyor.
Eviner, her video işinde olduğu gibi bu kez de bir ses tasarımcısıyla birlikte çalıştı. Portekizli prodüktör/müzisyen/DJ João Pedro Veloso Rodrigues 'in Kırık Manifestolar projesi için geliştirdiği 'sound', köpek havlamaları, kahkahalar, bağrışlar gibi çevresel sesleri de içeren ritmik, hipnotize edici, yer yer neşeli, yer yer tedirgin edici bir tasarım.
Yakın bir gelecekte "Nesrin Esirtgen Koleksiyonu" olarak açılacak yeni mekanda düzenlenen "İnci Eviner – Kırık Manifestolar" sergisi 17 Eylül – 30 Ekim tarihleri arasında Mısır Apartmanı 5. katta izlenebilir.