Tasarım ve Sessiz Şehir Milano

Senem AYDOĞAN / 05 Haziran 2009
İçmimarlık üzerine gerçekleştirdiği yüksek lisans eğitimine Milano'da devam eden Aydoğan, Milano Tasarım Haftası'na kısa, İtalya'nın ve hatta Kıta Avrupası'nın en önemli endüstri ürünleri tasarımı etkinliği sayılabilecek Zona Tortona'ya uzun bir bakış atıyor.
Düş ve Kriz Arasında: "Mobilya Fuarı 2009"

Bu senenin dönüp dolaşan soruları 48'inci mobilya fuarına da çok net şekilde yansıdı: "Dünya ekonomisinin yakalandığı bu hastalıkta imalatçı ve tasarımcılar bu krize nasıl cevap verecekler?" Bazı firmalar ve tasarımcılar, obje ve fiyat arasında daha dengeli bir ilişki ve kullanıcı istekleri gibi daha geniş bir pragmatizm için uğraştılar. Trendler döneminin ilk yaklaşımı olan "minimalliğe dönüş" son yılların dekorasyon patlamasının ardında giderek ölçeğini düşürmekte. Şimdiki düşünce tarzı ise, kullanıcıların tatminkârlığı ve zamanı belirsiz, sonsuza dek sürebilecek objelerin tasarlanması. Aynı zamanda bir başka düşünce tarzı da sakinleşen stiller ve "formda küçültme" oldu.

Dış mekânlar için olan ürün tasarımları, her ne kadar plan üzerinde ayrıcalıklı bir iskelet yapı oluşturmasa da, resmi ilhamın sonsuz kaynağı olan "doğaya dönüş" ve sonsuz çağrışımını vurgulayarak ürünlerde en çok dikkati çeken temaya sahip oldular.



Euroluce 2009'un ana teması "ışığın ışık üzerine akıtılması" (shedding light on light) oldu. Hem teknik hem de tasarımda ilerlemelerin, yeni fikirlerin konuştuğu fuarda hedef, aydınlatmanın vazgeçilmez bir tasarım elemanı olduğunu vurgulamanın yanı sıra yaklaşık %20'lik global enerji tüketiminde nasıl rol oynadığı göstermek oldu. Uluslararası aydınlatma sergisi, vicdanımıza ses vermemize bir fırsat yaratırken enerji sorunu, ekoloji ve sürdürülebilirlik kavramları ile yüz yüze gelmemizi sağladı. Özellikle bazı sorunların aydınlatma esasına dayandığı düşünülecek olursa, üreticilerin çevresel sorunlara karşı olan sorumluluklarını göz ardı ederek "olmazsa olmaz" bir silahı duyarsız bir şekilde kullanmaları düşünülemez idi. Bu nedenle bu sene, bu konuya daha duyarlı yenilikçi çözümlerin sunulabildiği bir aydınlatma sektörü ile karşılaşıldı.



Euroluce 2009, "ışık" kavramının hem iç hem dış mekanların kahramanı olması, planlama ve tasarımda büyük ölçüde merkezsel önem görmesi ve –gün geçtikçe sarfiyat ve enerji kaybında dünyanın gittikçe sorun yaşayacağı düşünüldüğünde- en yüksek derecede çevresel sürdürülebilirliğin sağlanması gerektiği şeklinde bir vizyon izledi.

Zaha Hadid'in Artemide için tasarladığı "üretimdeki heykel" adlı döşeme lamba ve LED aydınlatma ürünü, enerji tasarruflu poliüretan köpük üzerine enjekte edilmiş beyaz ve siyah renklerde tasarlanmıştı: Iraklı tasarımcının yorumladığı bu dekonstrüktivist şiirsel dil, fuarda dikkatleri üzerine topladı.


İlişkili Haberler
Bu Haberi Sosyal Medyada Paylaşın
Yorumlar
Henüz yorum yapılmamış.
Bu İçeriğe Yorum Yazın
Ad Soyad
E-posta
Yorum
Kalan karakter :