Contemporary Istanbul ve Tabanlıoğlu Mimarlık tarafından, İTÜ Mimarlık Fakültesi birinci sınıf öğrencileri arasında düzenlenen yarışmada 27 tasarım arasında birinci olan “Curvegami”, fuar boyunca Lütfi Kırdar Uluslararası Kongre ve Sergi Sarayı’nın cephesinde yer alacak.
Contemporary Istanbul, geçen sene olduğu gibi bu yıl da fuarın genel görsel planlamasını Tabanlıoğlu Mimarlık ile birlikte yapıyor. Bu yıl ayrıca, cephe tasarımının elde edilmesi için İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) Mimarlık Fakültesi ile iş birliğine gidilerek, mimar adaylarına yönelik bir yarışma düzenlendi.
İTÜ Mimarlık Fakültesi’nden Çiğdem Eren (İTÜ), Demet Günal Ertaş (İTÜ), Elif Sezen Yağmur Kilimci (İTÜ) ve Figen Gül (İTÜ) yürütücülüğünde gerçekleşen yarışmaya; Mimarlık, İç Mimarlık, Endüstri Ürünleri Tasarımı ve Peyzaj Mimarlığı bölümlerinde okuyan birinci sınıf öğrencileri katıldı. Jüride ise Contemporary Istanbul Yönetim Kurulu Başkanı Ali Güreli, Murat Tabanlıoğlu (Tabanlıoğlu Mimarlık), Arzu Erdem (KHÜ), Kerem Piker (KPM), Hande Öney (Öney Mimarlık), Dila Kabakçı (Art Factory) ve Sabiha Kurtulmuş (Merkür Galeri) yer aldı.
Geri dönüştürülmüş kâğıttan tasarlandı
Yarışmaya katılan 90 öğrencinin ürettiği 27 farklı projeyi değerlendiren jüri, Mehtap Çaldıran ve Hasan Basri Saltık tarafından hazırlanan “Curvegami” isimli tasarımı seçti. Kazanan tasarımın, Lütfi Kırdar Uluslararası Kongre ve Sergi Sarayı’nın cephesinde, diğer 26 projenin maketlerinin ise fuarda sergilenmesi planlanıyor. Curvegami’nin üretimine yarışmaya katılan diğer öğrenciler de destek veriyor. 1600 modülden oluşan tasarım, geri dönüştürülmüş kâğıt kullanılarak Duran Doğan Basım ve Ambalaj Sanayi A.Ş. fabrikasında birebir ölçülerde üretiliyor.
Yarışmayı kazanan ekipten 21 yaşındaki Mehtap Çaldıran, “Mimarlık günümüzde ‘beton ve para’ ilişkisi gibi düşünülüyor ama aslında bir sanat dalı. Amacımız sanatsal bir yapı oluşturmaktı, mimarlığın sanat ile olan ilişkisine yeniden ve güçlü bir şekilde vurgu yapmak istedik. ‘Geçici’ olan eserimizin çevresel etkileri de bizim için çok önemliydi; bu nedenle eserin birebir uygulamasını geri dönüştürülmüş kâğıttan yapıyoruz, yerinden kaldırıldığı zaman da yine geri dönüşüme gidecek” dedi.
Tasarımda imzası bulunan 20 yaşındaki Hasan Basri Saltık ise “Bu proje en büyük projelerimizden biri çünkü hayata geçiriliyor. Contemporary Istanbul 2018’i, 120 bin kişinin ziyaret etmesi bekleniyor. Bunca insanın eserimizi görecek olması bizim için onur ve gurur sebebi. Çok heyecanlıyız, çok mutluyuz” diye konuştu.
Eren: “Geçici ekler binayı yeniden okumamızı sağlıyor”
Projenin yürütücülerinden İTÜ Mimarlık Bölümü öğretim üyesi Çiğdem Eren ise, “Beni en heyecanlandıran şey, işin geçici olması. Geçicilik işlere ayrı bir güç kazandırıyor ve bina ile şehre dair başka bir hafıza oluşturuyor. Binalara yapılan bu tür eklerin başka bir gücü daha var: Binayı tekrar tekrar okumamızı sağlıyorlar. Binanın ve eserin söylediği ayrı şeyler bir araya gelip yeni bir şey söylüyor, aralarındaki gerilim yeni bir anlam ve ortam yaratıyor. Bu da çok dinamik ve heyecan verici bir süreç” yorumunda bulundu.
Mehtap Çaldıran ve Hasan Basri Saltık, proje yürütücüsü Çiğdem Eren ile
Güreli: Tasarımı yarışmadaki hali ile yapacağız
Köklü bir geçmişi olan İTÜ Mimarlık Fakültesi ile işbirliği yapmaktan büyük mutluluk duyduklarını belirten Contemporary Istanbul Yönetim Kurulu Başkanı Ali Güreli, “Temel amaçlarımızdan biri İstanbul’un sanat ve kültür altyapısının gelişmesine katkı sağlamak. Şehrin sanat ve kültür altyapısının, hem özel kurumlar hem de devlet tarafından azami ölçüde ve birinci sırada teşvik edilmesi gerektiğine inanıyoruz. Bu düşünce nedeniyle bu yıl önemli bir adım atarak genç mimar adaylarının katıldığı bu yarışmayı İTÜ Mimarlık Fakültesi ve Tabanlıoğlu Mimarlık ile birlikte düzenledik. Amacımız, gençlere ihtiyaç duydukları desteği vererek onların çağdaş sanat dünyasında gelişmesini ve ilerlemesini sağlamak. Yarışmaya katılan her proje sergilenebilecek nitelikte projelerdi. Öğrencilerin hepsini ayrı ayrı kutluyorum. Dünyanın pek çok ülkesinden önemli galeri ve sanatçılarla uluslararası medya kuruluşlarından gazetecilerin katıldığı fuarın, öğrencilerin gelecekleri için büyük bir fırsat yaratacağını düşünüyorum. Tasarımı yarışmadaki hali ile yapacağız” dedi.
Contemporary Istanbul Yönetim Kurulu Başkanı Ali Güreli
Fuara özel mekân ve yönlendirme tasarımı
Geçen yıllarda olduğu gibi bu yıl da konsept, mimari tasarım ve planlama konusunda Contemporary Istanbul’a destek veren Tabanlıoğlu Mimarlık, farklı katlara yayılan galeri bölümlerine eşit görünürlük ve ziyaretçiler için kolay erişim sağlamak amacıyla, tüm ortak alanlarla birlikte girişten başlayarak, tavan, zemin ve duvarlarda okunabilecek; aracıları renk, grafitiler ve aydınlatma olan bir yönlendirme dili saptadı. Ayrıca, fuar alanında erişimi kolaylaştırmak amacıyla oluşturulan anfitiyatro benzeri merdiven bu yıl da uygulanacak.
Tabanlıoğlu: “İzleyiciyi sanata yönlendiren bir karşılama olacak”
Yarışmanın jürisinde yer alan Tabanlıoğlu Mimarlık kurucu ortağı Murat Tabanlıoğlu, Contemporary Istanbul’un öğrencilere yönelik düzenlediği yarışmanın “genç ifadeye kapı açmak” olduğunu belirterek, şunları söyledi: “Geçen yıllarda olduğu gibi işbirliği yaptığımız Contemporary Istanbul için bu yıl en özel durum, henüz işin en başında olan mimarlık öğrencilerinin katılımına ve genç ifadeye kapı açmak oldu. Daha önceki sergilerde ziyaretçilerin giriş ve çıkış yaptıkları Rumeli Kapısı yerine aynı cephede gündelik uygulamada servis için tanımlı olan kapı giriş, Rumeli Kapısı ise çıkış olarak kullanılacak. Böylelikle yaya ve araç trafiği çok büyük ölçüde rahatlamış olacak. Sergi süresince kullanılmak üzere alternatif olarak üretilen girişte yer alan rampa boyunca ise yarışmayı kazanan öğrenci projesi uygulanacak. Mimarlık-sanat ilişkisinin iç içeliğini bir kez daha vurgulayan bu örnek, henüz sergi alanına girmeden, izleyiciyi sanata yönlendiren bir karşılama olacak.”
Jüri üyeleri Murat Tabanlıoğlu, Arzu Erdem ve Kerem Piker, fotoğraf: Sahir Uğur Eren
Tabanlıoğlu: “Genç arkadaşların fikirsel olarak ortak kaygıları paylaştığını gördüm”
Fuarın bu yıl, sanatın mimarlıkla birlikte var olması kadar, gençlerin fikirlerine değer vermek açısından da önemli bir ilke imza attığını belirten Tabanlıoğlu, sözlerini şöyle sürdürdü: “Yarışma adabıyla bir iş elde edilmiş olması çok önemli. Estetik sonuçların şaşırtıcı performansının yanı sıra, katılan genç arkadaşların neredeyse tamamının fikirsel olarak ortak kaygıları paylaştığını gördüm; modüler, tekrar eden formlarla yaratılan strüktürler, geri dönüşebilir nesneler kurgulamak, ayrıca yine geri dönüşüm malzemelerine yer vermek. Sanat tarihinde hiçbir dönemi mimarlıkla birlikte bakmadan kavrayamayız, dolayısıyla genç mimarlık öğrencilerinin bu alana ilgi göstermeleri değerli. Sanat ve mimarlık arasında işbirliği kavramı aslında son 30 yıldır çokça gündemde. Bunun bir nedeni her iki disiplinin de geleceğe odaklanması. Sanat-sergileme-mekân ilişkisi kaçınılmaz olduğundan, biliyoruz ki günümüzde birçok mimar, sanat da dâhil olmak üzere, küratörlük görevleri üstleniyor.”
Contemporary Istanbul Takvimi:
CIF Dialogues
18 Eylül 2018
CIF Dialogues Çağdaş İstanbul Sanat, Kültür ve Eğitim Vakfı tarafından düzenlenmektedir.
Ön izleme
19 Eylül 2018
Sadece davetiye ile ziyaret edilebilmektedir.
Ziyaret günleri
20-23 Eylül 2018