Y. Mimar Ferda Dedeoğlu tarafından, 2019 Mayıs ayında kurulan Ferda Art Platform Kasım Ayı itibari ile Teşvikiye’deki yeni galeri mekanına taşınıyor.
Ferda Art Platform, Teşvikiye’de Ralli Apartmanı’nda yer alan yeni sergi mekânının açılışını Horasan’ın “Tavşan Kaç, Tazı Tut” başlıklı sergisi ile yapacak.
Galerinin kurucusu Ferda Dedeoğlu “Teşvikiye’de, tarihi binada yer alan yeni galerimiz, yaklaşık 400 m2 alanı, yüksek tavanı ve merkezi konumu ile her açıdan ideal imkanlar sunuyor. Sanatçılar için sanat eserlerinin sergilenme olanakları, mekanı kullanabilme imkanları, izleyici ile buluştuğu noktada büyük önem taşıyor. Yeni mekanımızı seçmemizdeki en önemli nedenlerden biri; merkezi konumu ve mekansal özellikleri bakımından en olumlu şartlara sahip olması. Bunun ötesinde Ralli Apartmanı sanat tarihi açısından çok değerli bir mekan. Burası Fahrelnisa Zeyd’in ilk kişisel sergisini 1945’te ikincisini de 1946’da açtığı apartman. Buradaki tarihin bir parçasına dönüşmek bizim için heyecan verici.” dedi.
Dedeoğlu: “Sanat platformu oluşturmak için çıktığımız bu yolda, ana mekan sergimize ek olarak, “Genç Oda” adını verdiğimiz alanda, her ay bir genç sanatçının işlerinden oluşan ikinci bir sergi gerçekleştirilecek. Base İstanbul, Mamut Art Project gibi projelerde yer alan, ya da bağımsız çalışan genç sanatçılara kapılarımızı sonuna kadar açıyoruz. Her ayın Genç Oda sanatçısını ve sergi programını önümüzde ki günlerde sizlerle paylaşmaya başlayacağız.” şeklinde konuştu.
Fırat Arapoğlu’nun Kaleminden Horasan “Tavşan Kaç, Tazı Tut!” Sergisi
Öz-sunum (self-presentation) teorisine göre, öz-sunum aracılığıyla bireyin bir kimliği olduğu iddiası, toplumsal yaşamın gerekli bir unsurudur. Bireyin başkaları üzerinde oluşturacağı izlenimleri etkilemek adına tasarladığı davranış özellikleri olarak tanımlanabilir.
Horasan’ın “Tavşan Kaç, Tazı Tut” isimli serisindeki figürler büyük bir boşluğun içerisinde bedenlerini tanımlamaya ve kendilerine birer karakter yaratmaya çalışıyorlar. Boşluktaki figürler tüm acıları, öfkeleri ve komik halleriyle bunu yaparken, aslında tam da yaşamın içinde gibiler, çünkü var olmadıklarının bilincinde olmasalar dahi kimlik edinmeye ve bir tür sahnede rollerini oynuyorlar. Bu bir bakıma rol yaptıklarının farkında olan izleyiciyle yüzleşen oyuncunun ruh haline benziyor. Öte yandan gerçek hayattaki gibi bir şekilde iletişim içindeler, ama bu iletişimin nasıl kurulduğu bilinemiyor. İşte Horasan’ın önerdiği yol üzerinden izleyicisini bunu çözmeye davet ediyor ve soruyor: Gerçek hayattaki gibi neyin ne zaman karşımıza çıkacağını bilemiyoruz ve sadece tahmin etmeye ve öngörmeye çalışıyoruz. Bunu şimdi bu sergi aracılığıyla neden yapmayalım?
Sergideki resimler şimdiki an’ın resimleri değil, bu yüzden yüzeydeki ve kadrajdaki figürleri anlamak için bir önceki ya da bir sonraki resme bakılması ve bir izlek yaratılması gerekiyor. Bütünsel bir hayat oyunun parçaları bu çizimler ve “Parça bütüne eşittir” önermesi üzerinden, bu resimlerin daha önceki serilerin birer parçası olduğunu anımsamak gerekiyor. Şimdiyse bambaşka bir bütüne işaret ediyorlar, birer desenken artık boyalarına ve renklerine kavuşmuş durumdalar. Figürlerin konuşma balonlarındaki sözlerini anlamak ilk bakışta olanaksız. Bir şeyler söylüyorlar ama bunlar izleyiciye anlamsız harf dizilimleri gibi gelecek. Halbuki anlamları var, ama ne söyledikleri ve birisiyle mi yoksa kendileriyle mi konuştukları sorularının cevapları izleyiciden bekleniyor.
Ferda Art Platform yeni mekanında Murat Germen, Seydi Murat Koç, Seçil Erel, Şahin Paksoy, Tulu Bayar, Güler Güçlü, Gizem Çeşmeci, May Parlar, Gülcan Şenyuvalı ve Ahmet Duru gibi sanatın önemli temsilcilerinin sergilerine ev sahipliği yapacak.
Ferda Art Platform, yeni mekanında her ay ‘Genç Oda’ sergileri ile Base İstanbul, Mamut Art Project gibi platformlarda yer alan veya bağımsız çalışan genç sanatçıların işlerine de sergilenme imkanı sağlayacak. Genç Oda’nın ilk konuğu Meltem Sarıkaya olacak.