Anıtların ve simge yapıların aydınlatılması kent imgesi açısından stratejik bir öneme sahip. Ülkeniz Hırvatistan'da gerçekleştirdiğiniz masterplan çalışmalarında nasıl bir yol izliyorsunuz? Bu bağlamda İstanbul'un gece görüntüsünü nasıl değerlendiriyorsunuz?
Bizim çalışma alanımızdaki tek sınırlama, mevcut yapay aydınlatma kaynakları ile bu kaynakların monte edildiği bağlantı parçaları. Teknolojik kısıtlamalarla karşı karşıyayız ama yaratıcılık anlamında herhangi bir sınır söz konusu değil. Mesleğimizin belki de en büyük sorunu bu.
Buzet kasabası aydınlatma projesi, Hırvatistan
Grobnik aydınlatma projesi, Hırvatistan
Belli bir etki elde etmeye çalıştığınızda, zihninizdeki hayalin her zaman gerçekleşeceğini ve sürekli korunacağını hissedersiniz. O nedenle de ulaşılması zor noktalara aydınlatma objeleri yerleştirmek pek arzu edilmez çünkü arızalı bir ampul değiştirilemediğinde o cephe zarar görür. Bu noktada bütün öğeleri (nesnenin şekli, konumu ve çevresi, hangi yanının daha ulaşılabilir, hangi bakış açısının daha önemli olduğu) analiz etmek önemli. Aydınlatma çözümünü simüle ederken, belli lamba türlerini nereye yerleştireceğimizi, bunları nasıl yönlendireceğimizi ve diğer bütün ayrıntıları nasıl düzenleyeceğimizi önceden biliyoruz. Bu nedenle de herhangi bir sürprizle karşılaşmıyoruz.
Postojna Mağarası, Slovenya
SKIRA ekibi tasarımcılar, elektrik mühendisleri ve programcılarından oluştuğu için tasarım, teknoloji, enerji, işletme konularına gösterilen azami dikkat ve elde edilen yaratıcı değer sayesinde sonuç üründe eksiksiz bir bütünlük sağlanıyor.
Tasarım yaklaşımımı tarif ederken, yaratıcı kritik bir santimetre içeren bir metrelik aydınlatma tasarımı sürecinden bahsetmek isterim. Süreç, fikirler ve diğer değerli bilgilerin alışverişiyle başlar. Nesnenin biçim ve işlevini anlamak, normları ve kuralları içeren formalitelere özen göstermek gibi, süreçle ilgili tüm konularda anlaşmaya vardıktan sonra, iyi ile mükemmeli ayırt etmemizi sağlayan ise kritik santimetredir. Bu, masterplanlardan ticari alanlara bütün projelerde uyguladığım bir ilkedir.
İstanbul'un gece manzarasını orada fiilen bulunduktan sonra daha iyi değerlendirebileceğim. Bu güzel şehri keşfetmeyi dört gözle bekliyorum.
SKIRA, uygulamaları ve araştırmaları ile aydınlatma endüstrisindeki bilgi birikimine katkıda bulunuyor. Özellikle ofis binanız "House of Light"ın faaliyete geçmesiyle birlikte, uzman konuşmacıların katıldığı etkinliklere ev sahipliği yapmaya başladığınızı biliyoruz. Bu buluşmaların ardındaki motivasyon ve elde ettiğiniz sonuçlar hakkında bilgi alabilir miyiz?
House of Light
Aydınlatma mühendisliği ve aydınlatma sanayisi alanında yaşanan gelişmeleri takiben, sürekli eğitime zaman ve enerji ayırmanın önemli olduğuna inandığımız için son birkaç yıldır düzenli olarak sunumlara, derslere ve konferanslara ev sahipliği yapıyoruz. Bu tür etkinlikler, çalışmalarını takip ettiğimiz profesyoneller ile fikir ve bilgi alışverişinde bulunmada önemli bir role sahip. Ayrıca, karşılıklı profesyonel bağlantıyı derinleştirmeye ve somut iş ortaklıkları yaratmaya da olanak sağlıyor.
iGuzzini ile uzun soluklu bir işbirliğiniz bulunuyor. Halen 'iGuzzini industrial complex' projesi üzerine çalışıyorsunuz. Bu köklü İtalyan tasarım markası ile yürüttüğünüz işbirliği hakkında ayrıntılı bilgi alabilir miyiz? Başka firmalar ile de benzer işbirlikleriniz var mı?
iGuzzini ile gerçekleştirdiğimiz uzun süreli ve sağlam işbirliğinin sonucunda birçok değerli projeye imza attık. Bu projelerden birisi de markanın açıkhava aydınlatmasına yönelik ürünlerini sergilediği teşhir mağazası. "Educational device" (Eğitim cihazı) adını verdiğimiz bu mekânda, gerçek ölçekli eğitim yoluyla showroom tasarımında radikal bir değişikliğe gittik. Çok büyük ve karmaşık bir proje olduğundan gerçekleşmesi için daha fazla kaynağa ve zamana ihtiyaç var.
iGuzzini industrial complex
Ayrıca, Sistemalux için Montreal'de benzer ama daha küçük ölçekli bir proje geliştirdik. O da şu anda yapım aşamasında.