Thonet'in kendine özgün tarihçesiThonet'in özgün başarı hikayesi, Michael Thonet'in (1796-1871) tasarım tarihinde devrim niteliği taşıyan çalışmaları ile başladı. Bu bağlamda Thonet, ahşap bükme ve modüler üretim icadıyla endüstriyel mobilya üretimi için önemli bir temel oluşturdu. Michael Thonet'in 1859 yılında tasarladığı "214" isimli cafe sandalyesi modern mobilya tarihinde bugüne kadar seri üretimde kalmış en başarılı ürün olarak bilinir.
214 no'lu sandalye , tarihte işgücünün evrelere ayrılarak endüstrileştirildiği ilk mobilya örneğidir. Kutulanması ve modüler olarak parçalara ayırarak istiflenebilmesi sayesinde, 36 adet sandalyenin bir metreküp hacime sığabildiği ilk örnek olarak tarihe geçer. Bu şekilde dünya çapında satışı ve sevkiyatı 1900'lü yılların başlarından beri yapılmaktadır ve bu sayede global ticaretin ilk örnekleri arasına girmiştir.
14 no'lu sandalye Thonet'e global bir yatırım olmanın önünü açan bir tasarım oluyor.
Bu modele daha sonra aynı teknik ile üretilen yeni modeller ekleniyor; 1860'ta da 1 no'lu sallanan sandalye, 18 ve 56 no'lu sandalyeler ve 1900'lerde eklenen, Le Corbusier'nin hayran olduğu 209 no'lu model. 1912 yılına gelindiğinde Thonet markası altında iki milyon farklı model üretiliyor ve dünya çapında satılıyordu.
Bu sandalyeler tarihe mal olmuş düşünür, yazar ve müzisyenlerin de hızla hayatına girmişti. Leo Tolstoy tüm evinde Thonet'in bu modellerini kullanıyordu. Johann Strauss'un bütün orkestrası bu sandalyelerde oturuyordu, Pablo Picasso evinde bu serinin sallanan modelinde vaktini geçiriyor, Charlie Chaplin film karelerinde bu modele yer veriyordu. Arkeolog Howard Carter da, Krallar Vadisi'ndeki mezarda Tutankhamun'un bedenini bu model üzerinde inceliyordu.
Meşhur Viyana kahve sandalyesi bugün bir ikon ve dünyanın en başarılı endüstriyel ürünü kabul ediliyor. Bu ürüne ait önemli anekdotlar da var; Eyfel kulesine deneme örnekleri çıkarılırken, bir sandalye birinci platformdan 57 metre aşağı düşüyor ve hiçbir zarar görmediği fark ediliyor! Tabii ki kulenin restoranında bu sandalyenin kullanılmasına karar veriliyor ve bir çok farklı mekanda da 150 yıldır yer alabiliyor.
1930'lu yıllara gelindiğinde ise, Mart Stam'ın öncülüğünde tasarlanan kızaklı sandalyenin yanı sıra, Le Corbusier, Mies van der Rohe, Marcel Breuer, Charlotte Perriand, Pierre Jeanneret, Emile Guyot'ya ait tasarımlar ile, bükülmüş boru ile yapılan sandalyelerde dünyanın en büyük ikinci üreticisi konumuna geliyor.
Zamanın en önemli "buluşu" arka ayakları olmayan, kızak ayaklı sandalye idi. Günümüzde hala bu tasarım 20. yüzyılın en önemli tasarım yeniliklerinden kabul edilmektedir. 1932 yılında Hollandalı mimar Mart Stam bu tasarım için sanatçı telif haklarıyla ödüllendirilmiştir. Bugün bükülmüş boru ile üretilen bu erken seriler, modern tasarımın temel taşları olarak görülmektedir.
Modernizmin ustaları tarafından tasarlanan bu ürünlerin berrak, açık ve basit formları gündelik kültürde ve mimarideki yeni bir yaklaşımı ifade ediyordu ve bu yaklaşım "Yeni Nesnellik" adı altında ün kazandı.
Günümüzde Thonet
Bugün, Michael Thonet'in doğrudan torunu olan Peter Thonet, aile şirketini, yönetim ve üretim tesislerinin bulunduğu Frankenberg/Eder'de yürütüyor. Ünlü ahşap bükümü mobilya ve Bauhaus döneminden çelik boru mobilya klasiklerine, aralarında Stefan Diez, Naoto Fukasawa, Norman Foster, James Irvine, Lepper Schmidt Sommerlade, Glen Oliver Löw 'ün de bulunduğu tanınmış mimar ve tasarımcılarının modern tasarımları eşlik ediyor.
Thonet'in bu bağlamda küresel bir dağıtım ağı da bulunuyor. 1989 yılında Frankenberg'de açılan Thonet Müzesi bugün hala tasarım dünyasının en çok ilgi gösterdiği müzelerden biri olarak sayılıyor. Bununla birlikte, 1953 yılında New York'taki MoMA'da (Modern Sanat Müzesi) düzenlenen Thonet sergisi dünya çapında büyük ilgi topladı.
Thonet ürünlerinden görseller için ilerleyiniz. >>>>>