Gülsin Onay: "Yeni Yapılar Görsel ve Akustik Açıdan Sanata Çok Şey Katacak"

15 Mart 2021

Pandemi döneminde izleyiciyle bir araya geldiğiniz mekanlardan, sahnelerden uzak kaldınız, bu dönemi nasıl geçirdiniz/geçiriyorsunuz? Sizin gözünüzden nasıl bir süreçti?

Pandemi dönemi çok yönlü değerlendirilebilir. Öncelikle hepimiz için çok farklı ve çeşitli zorlukları olan bir süreç. Ne kadar verimli değerlendirseniz de dinleyiciyle bir arada olamamak, sahneyi bir orkestra bütünlüğüyle paylaşamamak büyük eksiklik. Bunu çok özlüyorum. Yeri doldurulamaz bir boşluk…

Diğer yandan çok verimli geçen bir dönem de olduğunu söyleyebilirim… Farklı dinleyicilerle canlı yayınlarda buluşarak, belki de konser salonlarına ulaşma imkanları olmayanlarla müziği paylaşma imkanı buldum. Oldukça geniş bir repertuar sundum, çok güzel geri dönüşler aldım. Milyonlara notaları taşıyarak kalpten kalbe müziğin iyileştirici gücü ile zor günlerde biraz olsun şifa ve güç vermeye çalıştım.

Yeni yapıların açılışı, kente ve sanata katacakları, mimari önemleri çerçevesinde neler söylemek istersiniz?

Yeni yapıların, görsel ve akustik açıdan sanata çok şeyler katacaklarını düşünüyorum. Bugüne kadar 80 ülkede 2500’e yakın konser verdim ve anılarım arasında muhteşem mimariye sahip konser salonlarının yeri çok özel.

Sanat yuvalarının yorumcular ve dinleyiciler üzerinde ilham verici etkileri çok önemli. 

 

*

Gülsin Onay Hakkında

Duyarlı bir kesinliğe ve zekice bir parıltıya, en hassas şeyleri bile maharetli parmaklarına neredeyse gülümsercesine emanet etme yeteneğine sahip ve tutkulu bir sanatçı. Hayal gücü yüksek, mükemmel bir piyanist” — Peter Cossé

Dünyaca ünlü müzik eleştirmeni Peter Cossé’nin piyanodaki ustalığını bu övgü dolu sözlerle ifade ettiği Gülsin Onay, on dokuzuncu yüzyılın sonundan günümüze dek yaygın bir okuyucu kitlesine ulaşan Almanya’nın en köklü gazetesi Göttinger Tageblatt’ta Alman dinleyicisine şu sözlerle takdim edilir:

“Piyanist sadece olağanüstü teknik ustalığı ile değil, müzikal zekâ ve anlayışın sık rastlanmayan bir bileşimi ile de dinleyiciyi fethediyor. İhtişam, olağanüstü cümleleme, müzikal enerji ve zekâ mükemmel biçimde dengeleniyor.”

İlk resitalini altı yaşında TRT İstanbul Radyosu'nda veren Gülsin Onay, piyano eğitimine üç buçuk yaşında başladı. Sanatçı, “Harika Çocuklar Yasası”ndan yararlanarak Ahmed Adnan Saygun ve Mithat Fenmen ile yaptığı çalışmaların ardından Paris Konservatuvarı’na girdi. Paris'te aralarında Pierre Sancan, Monique Haas ve Nadia Boulanger'nin de bulunduğu öğretmenlerle çalıştı. 16 yaşındayken Paris Konservatuvarı’ndan saygın “Premier Prix du Piano” derecesiyle mezun oldu. Ardından Paris'teki “Marguerite Long-Jacques Thibaud Yarışması”, Bolzano'daki “Ferrucio Busoni Piyano Yarışması” gibi önde gelen uluslararası yarışmalarda kazandığı ödüller, bu başarısını takip etti. İlerleyen yıllarda Gülsin Onay’ın ünü Venezuela'dan Japonya'ya kadar 80 ülkeye uzanarak onu dünya çapında tanınan bir piyanist hâline getirdi. Amsterdam'da Concertgebouw, Berlin’de Berliner Philarmoniker, Viyana'da Konzerthaus, Londra'da The Queen Elizabeth Hall ve Wigmore Hall, Paris'te La Salle Gaveau, Washington DC'de The National Gallery of Art, New York'ta Miller Theatre gibi dünyanın başlıca müzik merkezlerinde konser verdi. Staatskapelle Dresden, Philharmonia Orkestrası, İngiliz Oda Orkestrası, İngiliz Kraliyet Filarmoni Orkestrası, Japonya Filarmoni, Münih Radyo Orkestrası, St. Petersburg Filarmoni Orkestrası, Tokyo Senfoni Orkestrası, Varşova Filarmoni Orkestrası ve Viyana Senfoni Orkestrası gibi önde gelen orkestralar ile pek çok konserde solist olarak yer aldı. Bunların yanı sıra Vladimir Aşkenazi, Erich Bergel, Michael Boder, Andrey Boreyko, Jörg Faerber, Vladimir Fedoseyev, Edward Gardner, Neeme Järvi, Emmanuel Krivine, Ingo Metzmacher, Esa-Pekka Salonen, José Serebrier, Vassily Sinaisky, Stanisław Wisłocki ve Lothar Zagrosek gibi önemli şeflerle çalıştı. Kariyerinde festivallerin önemli bir yeri bulunan sanatçı; Berliner Festspiele, Festival Internacional de Música y Danza de Granada, Mozartfest Würzburg, Newport Music Festival, Schleswig-Holstein Musik Festival, Singapore International Festival of Music ve İstanbul Müzik Festivali gibi uluslararası festivallerde yer aldı.

Gülsin Onay, konserlerinde ve kayıtlarında sıklıkla yer verdiği 20. yüzyılın öncü Türk bestecilerinden Ahmed Adnan Saygun’un eserlerinin dünya çapında en güçlü yorumcusu olarak tanınır. Onay’ın hem Türkiye hem de Dünya prömiyerini yaptığı, Saygun’un II. Piyano Konçertosu besteci tarafından kendisine ithaf edilmiştir. Gülsin Onay’a eser ithaf eden diğer çağdaş besteciler arasında Hubert Stuppner, Denis Dufour, Jean-Louis Petit, Muhiddin Dürrüoğlu-Demiriz, Marc-André Hamelin ve Bujor Hoinic yer alır.

Gülsin Onay’ın bugüne dek kaydettiği, Haydn ve Mozart’ın solo piyano eserleri ve konçertolarından Çağdaş döneme dek uzanan eser icralarına yer verdiği yirmiyi aşkın albümü bulunmaktadır. Bu albümler sanatçının repertuvarının genişliğinin ve güçlü yorumunun göstergesidir. 2007’de çıkardığı Çaykovski’nin I. Piyano Konçertosu ve Rahmaninov’un IIIPiyano Konçertosu’nun canlı konser kayıtlarından oluşan Lila Müzik etiketiyle çıkan CD’si eleştirmenlerin ve başta Vladimir Aşkenazi olmak üzere meslektaşlarının takdirini topladı. 2008’de CPO etiketiyle yayınlanan, Saygun’un iki piyano konçertosunu içeren albümünden eleştirmenler övgüyle bahsetti. 2010’da Mozart ve 2019’da Rachmaninov ve Grieg’in Bilkent Senfoni Orkestrası eşliğinde kaydettiği piyano konçertolarının yanı sıra, 2012’de yayınladığı Liszt, Haydn ve Schubert’in solo piyano eserlerinden oluşan kaydı ile 2013’teki Night Music adlı albümü sanatçının önemli çalışmalarındandır.

Sanatçı 2020 yılında Beethoven’ın doğumunun 250. yıl dönümüne ithafen bestecinin eserlerinden oluşan bir albüm kaydetti. Konserlerinin pek çoğu Avrupa radyo ve televizyonları ile ABD Ulusal Radyosu’nda yayınlanan Gülsin Onay’ın 2020-2021 pandemi sürecinde sosyal medyada düzenli olarak canlı yayınladığı konserleri milyonlarca kez izlendi. Bu konserler içerisinde özellikle Ahmed Adnan Saygun’un 30. ölüm yıl dönümü anısına verdiği çevirim içi konser dizisi, Türkiye’nin ilk dijital piyano festivali olan İstanbul Gedik Üniversitesi Piyano Festivali açılış konseri ve Kadıköy Belediyesi Pandemi Orkestrası’yla Süreyya Operası’nda verdiği konser dikkat çeker. Yine 2020’de 6 Aralık Piyanistler Günü’nü 153 öğrencisinin videosunu paylaşarak kutlamasının, pandemi sürecindeki çevirim içi etkinlikleri arasında özel bir yeri vardır.

Ülkesi Türkiye’de devlet sanatçısı unvanına sahip Gülsin Onay, uzun yıllardır Ankara’daki Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası’nın kadrolu solistidir. Aynı zamanda Bilkent Üniversitesi konuk sanatçısı olan Onay, Hacettepe ve Boğaziçi Üniversiteleri’nden fahrî doktora unvanlarına layık görüldü. 2007’de Chopin yorumları sayesinde Polonya Hükümeti tarafından Polonya Devlet Nişanı ile onurlandırıldı. Aynı yıl Sevda Cenap And Vakfı’nın 2007 yılı Vakıf Onur Ödülü Altın Madalyası’nı almaya hak kazandı. 2011 Donizetti Klasik Müzik Ödülleri’nde Yılın Piyanisti ödülünü aldı. 2014’te 42. İstanbul Müzik Festivali Onur Ödülü’ne lâyık görüldü. Tekirdağ'da bir sokağa Gülsin Onay'ın ismini veren Süleymanpaşa Belediyesi, 2015’ten beri sanatçının adına "Gülsin Onay Piyano Günleri"ni düzenlemektedir.

Gülsin Onay icracı kariyerinin dışında organizasyonunda yer aldığı ve düzenlediği kültür-sanat etkinlikleri, verdiği eğitimler, yaptığı yayın ve hayır işleriyle klasik müziğin yorulmaz destekçilerindendir. 2003’ten bu yana UNICEF “İyi Niyet Elçisi” olan sanatçı, kuruluşu desteklemek ve tanıtmak için düzenli olarak yardım konserleri vermektedir. Gümüşlük Klasik Müzik Festivali’nin kuruluş yılı 2004’ten itibaren festivalin sanat danışmanlığını yapmaktadır. Aynı zamanda bir piyano eğitmeni olan Gülsin Onay genç müzisyenlerin kariyerlerinde ilerlemelerine katkı sağlamayı amaç edinerek 400’ün üzerinde öğrenciye piyano eğitimi verdi. Bununla beraber düzenli olarak radyo ve televizyon programları hazırlayan sanatçı 2017’den beri TRT Radyosu’nda her hafta yayınlanan “Gülsin Onay’la Radyo-3 Atölyesi” programının da yapımcısıdır.


Sanatçıların Gözünden
Bu Haberi Sosyal Medyada Paylaşın
Yorumlar
Henüz yorum yapılmamış.
Bu İçeriğe Yorum Yazın
Ad Soyad
E-posta
Yorum
Kalan karakter :