"Artamonoff: Bizans İstanbul'u İmgeleri, 1930-1947"
Amatör fotoğrafçı Nicholas V. Artamonoff'un 1930-1947 yılları arasında İstanbul'da çektiği fotoğraflar AnaMed'de sergileniyor.
"Artamonoff: Bizans İstanbul'u İmgeleri, 1930-1947" sergisinde, kentin tarihiyle yakından ilgilenen Artamonoff'un perspektifinden İstanbul'daki Bizans mirası sunuluyor.
Koç Üniversitesi Anadolu Medeniyetleri Araştırma Merkezi (AnaMed)'nde açılan sergi, 10 Kasım'a kadar ziyaretçileri ağırlayacak.
Rus asıllı amatör fotoğrafçı Nicholas V. Artamonoff'un İstanbul'da yaşadığı 1922-1947 yılları arasında çektiği fotoğraflardan oluşan "Artamonoff: Bizans İstanbul'u İmgeleri, 1930-1947" sergisi ziyarete açıldı.
Koç Üniversitesi AnaMed tarafından gerçekleştirilen, 'Bizans'ta Ticaret' temasının etraflıca işlendiği 3. Uluslararası Sevgi Gönül Bizans Araştırmaları Sempozyumu kapsamında açılan sergi, 6 Ekim'e kadar Beyoğlu AnaMed binasında ziyaret edilebilecek.
Artamonoff'un 1930-1947 yılları arasında çektiği İstanbul'daki Bizans mimarlık mirası ve insan manzaraları fotoğraflarından oluşan sergi, o dönemden beri köklü bir değişim geçiren kentin benzersiz bir kaydını oluşturuyor. Robert Kolej'de okuduğu ve çalıştığı yıllarda fotoğrafçılığa ve İstanbul'un kültürel mirasına merak saran Artamonoff'un eserlerine çok kapsamlı bir araştırma sonucu ulaşıldı.
Sırtında koyun taşıyan adam, 1937. © Nicholas V. Artamonoff
M.B. Smith Coll., Freer Gallery of Art and Arthur M. Sackler Gallery Archives'ın izniyle
Artamonoff'un fotoğraflarında resmedilen anıtlardan bazıları arada geçen zamanda hasar görürken, bazıları kötü restorasyonlardan geçmiş ya da İstanbul'da yaşanan muazzam kentsel ve demografik büyüme sonucunda başka yapıların arasında kaybolmuştur. Artamonoff, yaşamın her alanında hızlı bir dönüşümün yaşandığı dönemde, fotoğraf makinesiyle, anıtların, arkeolojik sit alanlarının, kent manzaralarının, uzmanların ve sıradan insanların o anki hallerini yakaladığı fotoğraflarıyla, Bizans kalıntılarını kentin gündelik yaşamına katıyor. Kentsel doku, tarihi binaların ve kalıntıların yeniden kullanımları ve dönüşümleri, Artamonoff fotoğraflarında tekrarlanan temaları oluşturuyor.
Kırkçeşme ve arka planda Valens (Bozdoğan) Kemeri, Nisan 1935. © Nicholas V. Artamonoff.
Image Collections and Fieldwork Archives Dumbarton Oaks Research Library and Collection'ın izniyle Artamonoff'un 1033 fotoğrafının büyük bölümü Washington'daki Dumbarton Oaks Research Library and Collection bünyesindeki Image Collections and Fieldwork Archives ile Smithsonian Institution'a bağlı Freer Gallery of Art and Arthur M. Sackler Archives'daki Myron Bement Smith Koleksiyonu'nda bulunuyor. Sergide bu fotoğraflardan bir seçkinin yanı sıra İstanbul Robert Kolej arşivinden fotoğrafçıyla ilgili orijinal belgeler de sergileniyor.
Günder Varinlioğlu'nun küratörlüğünü üstlendiği "Artamonoff: Bizans İstanbul'u İmgeleri, 1930-1947" sergisi ve kataloğu, 24-27 Haziran 2013 tarihleri arasında gerçekleştirilen Üçüncü Uluslararası Sevgi Gönül Bizans Araştırmaları Sempozyumu kapsamında; Çalışma, Koç Üniversitesi Anadolu Medeniyetleri Araştırma Merkezi (AnaMed), Dumbarton Oaks, Freer|Sackler ve Robert Kolej işbirliğiyle hazırlandı.
Artamonoff fotoğraflarından oluşan dijital sergiye buradan ulaşılabilir.