"Demokratik Lüks"
2007 yılının sonunda kaybettiğimiz, sanatçı, düşünür, öğretim üyesi, yazar ve küratör Hüseyin Bahri Alptekin retrospektif sergisi "Demokratik Lüks", İstanbul'da ve Antwerp'te aynı anda gerçekleşecek.
"CAPACITY / CAPACITIES", 36 adet fotoğraf üzerine LED yazılı panel, 1998 / Foto: Barış Özçetin
Sanatçının varislerinin ve Rampa İstanbul'un izniyle
Yalnızca sanatçı kimliğiyle değil düşünür, öğretim üyesi, yazar ve küratör olarak da kültürel üretime önemli katkılarda bulunmuş Hüseyin Bahri Alptekin'in retrospektif sergisi "Demokratik Lüks" 2 Eylül'de açılıyor.
Sanatçının arşivinden seçilmiş çizimler, eskizler ve notları da dahil ederek, sanatçının düşünce süreçlerinin derinine inmeyi amaçlayan sergi, Rampa ve Belçika, Antwerp'te bulunan M HKA (Güncel Sanat Müzesi) işbirliğiyle düzenlenecek ve her iki mekânda izlenebilecek. Alptekin'in yeni milenyumdan önceki ve sonraki on yıllarda ürettiği eserleri bir araya getiren bu çok kapsamlı retrospektif, 90'ların başından itibaren ürettiği fotoğraflar, heykeller, enstalasyonlar, neon metinler, video ve kolajları da bir araya getiriyor.
"H-FAKTÖRÜ: MİSAFİRVERVERLİK/HUSUMET", Otel tabelası, 2003-2007 / Foto: Barış Özçetin
Sanatçının varislerinin ve Rampa İstanbul'un izniyle
Deniz Fili Seyahat Acentası da "Demokratik Lüks"te!
Demokratik Lüks ayrıca, Alptekin'in Bunker Research Group (Korugan Araştırma Grubu) ve Barn Research Group (BRG) gibi başka sanatçılarla ortak girişimlerinin yanı sıra Jules Verne'in İnatçı Keraban'ının (1883) izlediği rotayı takip ederek, sanatçılar arasındaki eleştirel tartışmalara ve sanatsal değiş tokuşa katkıda bulunmak amacıyla Karadeniz'i dolaşan "yüzen bir laboratuvar" kurma arzusu Sea Elephant Travel Agency'i (Deniz Fili Seyahat Acentası) ele alışıyla da dikkat çekiyor.
Hüseyin Bahri Alptekin'in varisleri ile ortaklaşa geliştirilen "Demokratik Lüks" sergisi, 2 Eylül - 14 Kasım 2015 tarihleri arasında İstanbul'da Rampa'da, Belçika, Antwerp'te ise M HKA'da (Güncel Sanat Müzesi) izlenebilir.
Rampa ziyaret saatleri:
Salı – Cumartesi / 11:00 – 19:00
HETEROTOPIA, Kağıt üzerine karışık teknik, 1991-1992 / Foto: Barış Özçetin
Sanatçının varislerinin, M. D. Morris'in ve Rampa Istanbul'un izniyle
Hüseyin Bahri Alptekin hakkında:
Sanatçı, yazar, öğretim görevlisi ve küratör Hüseyin Bahri Alptekin (1957-2007) Ankara ve Paris'te estetik, sanat felsefesi ve sosyoloji üzerine eğitim gördü. SIPA Press için basın fotoğrafçısı olarak çalıştı ve birçok yayın için sanat ve tasarım eleştirmeni olarak yazılar yazdı. Ankara Bilkent Üniversitesi ve İstanbul Bilgi Üniversitesi'nde ders verdi, Türkiye'de ve yurtdışında güncel sanat üzerine birçok konferans ve sempozyuma katıldı. 1990'ların başından itibaren sanat üretimine yoğunlaşan Alptekin, eserlerinde küreselleşmenin etkileri, göç ve sürgün, kültürlerarası imge dolaşımı, imzasız üretimler gibi temaları zaman, yer, seyahat, kişisel tarih ve arşivler üzerinden inceledi. Fotoğraf yerleştirmeleri, kolajlar, videolar, objeler –hatta kasası plastik futbol toplarıyla dolu bir kamyon gibi– eserlerinde birçok farklı malzeme ve yöntemler kullanarak, birbirine referans veren çok katmanlı görsel bir dil yarattı. 2007'de, 52. Uluslararası Venedik Bienali'nde, Hüseyin Bahri Alptekin'in "Şikayet Etme" isimli yerleştirmesi, Türkiye Pavyonu'ndaki tek eser olarak sergilendi. Aynı sene Londra'da Tate Modern'de düzenlenen "Global Cities" adlı sergide yer aldı. 2000-2004 yılları arasında kâr amacı gütmeyen, misafir sanatçı programları ve konferanslar düzenleyen "Sea Elephant Travel Agency" (SETA) adlı bir sanatçı kolektifini yürüttü. Kendisi beraber çalışma ve kolektif üretimlerin insanıydı, Michael Morris ile yaptığı erken dönem işleri, Bilkent yıllarında öğrencileriyle beraber kurduğu Grup Grip-in, LOFT'ta düzenlediği toplantılar, Bunker Research Group ve Barn Research Group (BRG) bunlardan bazılarıdır. Katıldığı birçok sergi arasında ayrıca São Paolo Bienali (1998), UNESCO Ödülü'nü kazandığı (Karadağ) Çetince Bienali (2002), Walker Art Center'da gerçekleştirilen "How Latitudes Become Forms" (2003), Manifesta 5 (2004), 2. ve 3. Tirana Bienali (2005) ve üç kere katıldığı İstanbul Bienali (1995, 2005, 2009) bulunmaktadır. Sanatçının kişisel sergileri ise şunlardır: "Hüseyin Bahri Alptekin – Facts, Incidents, Accidents, Circumstances, Situations", Muzeum Sztuki, Lódz (2013), "Festival Istambul Agora – Hüseyin Bahri Alptekin", SESC Pompeia, Sao Paolo (2013),"Ben Bir Stüdyo Sanatçısı Değilim", Salt (2011), "Global Mockery", Maison de Folie de Wazemmes, Lille (2009) ve "Kriz: Viva Vaia", Dulcinea – Çağdaş Sanatlar İçin Özgür Mekan (1999). Ölümünden sonra Hüseyin Bahri Alptekin kütüphanesini devralan SALT, sanatçının ardında bıraktığı fiziksel ve dijital fotoğraflar, not defterleri, nesneler ve eşyalarından oluşan kütüphane ve arşivi kurdu.