13. Venedik Mimarlık Bienali'nin paralel etkinlikleri kapsamında Palazzo Bembo'da açılan 'Traces of Centuries & Future Steps' sergisi, 26 ülkeden 57 mimarın eserlerini bir araya getiriyor. Sergiye davet edilen mimarlar arasında Türkiye'den Can Çinici ve Emre Arolat da yer alıyor.
Çinici Mimarlık'ın 'Play | ground' temalı sergisi , "mimari çabaları bir tür oyuna dönüştüren" günümüz koşullarını uygulanmış ve fikir aşamasındaki projeler üzerinden mercek altına alırken; Arolat, "kurulacak olanın her defasında yeniden tariflenmesi sürecindeki 'farkındalık arayışı'na işaret eden üç proje" ile bienaldeki yerini alıyor.
Palazzo Bembo
Uluslararası mimarlık arenasındaki güncel gelişmeler ve öne çıkan düşünceleri gözler önüne seren 'Traces of Centuries & Future Steps' ; dünyanın farklı noktalarında, kariyerlerinin farklı evrelerini sürmekte olan, farklı kültürel altyapılara sahip pratiklerin işlerini bienal izleyicisine sunuyor.
Sergi; bienal küratörü David Chipperfield tarafından belirlenen 'Common Ground' (Ortak Zemin) teması çerçevesinde, kendisini mimarlık mesleğine adayan mimarlar arasında bir 'ortak zemin' yaratmış oluyor. Mimarlığın görev alanını en geniş anlamıyla ele alan 'Traces of Centuries & Future Steps' sergisi, mesleği sıradışı bakış açıları üzerinden yorumluyor.
Davetli mimarlık ofislerinin gerek belli bir proje alanı, gerekse sergi için özel olarak tasarladıkları proje ve konsept çalışmaları, araştırma sonuçları, hayal ve fikirlerini sergiliyor.
Emre Arolat sergiye; Sancaklar Cami, Yalova Raif Dinçkök Kültür Merkezi ve Yalıkavak Palmarina projeleri ile katılırken; Can Çinici'nin 'Play | ground' teması altında sergilenen projeleri, Kışlalı Mezarı, TBMM Camisi, Fener / Balat / Ayvansaray Kentsel Yenileme Projesi, Haileybury School (Astana), İzmir Liman Bölgesi için Kentsel Tasarım Uluslararası Fikir Yarışması proje önerisinden oluşuyor.
Çinici Mimarlık, sergiye eşlik eden metinde, 'Play | ground' (Oyun | alanı) temasını şu ifadeler ile tanımlıyor:
"Günümüzün fazlasıyla birbirine bağlı, hızlı ve çoğulcu ortamında, mimarlık farklı bir gerçeklik duygusu yaratıyor. Bu dönüşme durumu, mimari çabaları bir tür oyuna dönüştürüyor. Bu her ne kadar Constant'ın tanımına uysa da, çok daha sağlam bir zemin üzerinde oynanan bir 'oyun'.
"Mimar bir yandan, hızla gelen fütüristik koşulları gözünün önünde canlandırmaya ve bu teknolojik akışın parçası olmaya çalışırken, diğer yandan çok yavaş bir hareket izleyen yerkürenin parçası olmayı sürdürüyor. Ortaya çıkan bu gerçeklik koşulunun oyun ile kaynaşması ise; zaman, mekan ve kültürden bağımsız olarak evrensel mutabakat halinde olduğumuz temel kavramlar sayesinde oluyor."
Play | ground kapsamında Venedik Bienali ziyaretçilerine sunulan projeler ve işaret ettikleri kavramla ise şöyle:
'Memory' (Bellek)
Kışlalı Mezarı, Ankara 2001
(Proje metni ortak yazarı: Zeynep Mennan)
'Ideology' (İdeoloji)
TBMM Camisi, Ankara 1989
'Diversity' (Çeşitlilik)
Fener / Balat / Ayvansaray Kentsel Yenileme Projesi , İstanbul 2007
'Delimitation' (Sınırlandırma)
Haileybury School, Astana 2011
'Strategy'(Strateji)
İzmir Liman Bölgesi için Kentsel Tasarım Uluslararası Fikir Yarışması Projesi, İzmir 2001
'Generation'(Üretim)
Yazlık ev, Bodrum 2008
Projelere eşlik eden metinlere ulaşmak için tıklayınız.
Global Art Affairs Foundation tarafından düzenlenen "Traces of Centuries & Future Steps" sergisi, bienalin sona erdiği 25 Kasım tarihine kadar Canal Grande kıyısındaki Palazzo Bembo'da görülebilir.