Londra Royal College of Art, master öğrencilerinin işlerinin sergilendiği bir etkinliğe sahne oldu. Dönem boyunca yürüttükleri işlerini, ‘Work in Progress' (Süreçteki İşler) isimli bir sergiyle sunan Tasarım Ürünleri, Tasarım İlişkileri, Endüstriyel Tasarım Mühendisliği, Mimarlık ve Altın, Gümüş, Metal ve Mücevher İşçiliği bölümleri öğrencileri, önümüzdeki dönem için tashih aldıkları jüriyi gerçek bir şova dönüştürdüler. ‘Work in Progress', önümüzdeki yaz yapılacak yıl sonu etkinliği öncesinde, gelişmekte olan projelere bakış atma fırsatı sundu.
Bize de Avrupa'nın önemli tasarım okullarından biri olan Royal College of Art'ın eğitim süreçleri ile öğrenci ve ürün kalitesine aşina olma şansı tanıyor.
Birbirinden özgün ve yaratıcı ara ürünlerin bulunduğu serginin dikkat çeken işlerini, proje sahibi öğrenciler anlatıyor:
Radyo, Mikael Silvanto ; Tasarım Ürünleri - Platform 12
"Tasarımım, halihazırda dijital olarak son derece geniş bir ulaşılabilirliğe sahip olan teknolojiyi, analog, betimleyici ve samimi bir biçim ve işlevle buluşturuyor. Fiziksel konsept, radyo içinde ölçek yerine ölçek içinde bir radyo. Bir düğme veya gösterge yerine radyonun kendisini hareket ettirmeyi, etkileyici ve faydalı buluyorum."
Bir Protestoyu Tasarlamak, Anthony Mullin, Tasarım Ürünleri - Platform 12
2005 yılında çıkarılan Organize Suçlar ve Polis Yasası, Westminister'daki Parlemento binalarını saran 1 km yarı çapındaki alanda spontane protestoyu yasaklıyor. 20 Haziran 2007 saat 12.00'de boş, yeşil plakatlar taşıyan bir grup gönüllüyü, ‘yasak bölge'nin çeperindeki bir kaldırıma yönlendirdim. ‘Yeşil ekran' teknolojisinden faydalanarak, yayın sırasında başka insanların politik içerik yüklemesinin imkanlarını araştırıyorum."
Hayvan Algı Cihazları, Chris Woebken ve Kenichi Okada; Tasarım İlişkileri
"Hayvanların insan deneyiminin ötesinde algıları vardır. Düşük dalgalar aracılığıyla içgüdüleri yardımıyla yaklaşan tsunamileri sezinleyebilir, feromonlar sayesinde iletişim kurabilir ve manyetik alanlar yardımıyla yönlerini bulabilirler.
"Merak ve keşif çocukların en büyük ve temel arzularından biridir. Biz gerçekliğin kayan bir algı olduğuna inanıyoruz ve deneysel prototipler olarak bir dizi algı eklentisi geliştirdik. Kaybolmuş duyularınızı veya iç dürtülerinizi yeniden eğitebilir misiniz? Bir hayvan gibi hissetme deneyimini yaratabilir misiniz, bir karınca büyüklüğünde bile olsa? Küçük çocuklar, yetişkinlerle aynı göz hizasına gelecek kadar büyüyerek transforme olsalardı, nasıl hissederlerdi?
Karınca – 50 kez küçük hissettiriyor.
Kuş – Manyetik alanları algılama duyusu kazandırıyor.
Zürafa – Çocuk - yetişkin dönüştürücü."
Post it Radyo, Yuri Suzuki; Tasarım Ürünleri - Platform 12
"Kuzey Londra'da yaşadığım süre içinde son derece hoş radyo istasyonları keşfetmiştim. Bazıları lisanslıydı, fakat bazıları tamamen yasa dışı yayın yapıyorlardı. Tasarladığım radyo, yayın konusunda not tutmayı ve istasyonu işaretlemeyi mümkün kılıyor. Bir not defteri gibi duran radyonun altında hoparlörü var; yanında duran kalem ise anten işlevi görürken kanal ayarlamayı ve ses ayarı yapmayı mümkün kılıyor."
Chain Gang, Simon Denzel; Tasarım Ürünleri - Platform 6
"Kahve bardağını bir çay bardağından ayıran temel özellik onun kullanışlılığıdır. Genellikle genişçe, ağırca, sertçedir ve genellikle çok hoş görünümlü değildir. Tüm bunlar düşünüldüğünde ‘mug', gündelik kullanıma uygun, gösterişli olmayan, samimi bir içme aygıtıdır. Ben bu his ve görünüşü koruyarak ve yalnıca oranlarıyla biraz oynayarak yeni bir kahve fincanı geliştirdim. Temiz ve keskin bir görünüme kavuşturdum ve oratik bir eklenti yaptım: Bir kanca. Artık tüm ‘mug'lar yalnıca bir mutfak kancasına asılabilecekler."
Endoskeletons and Exoskeletons, Alon Meron; Tasarım Ürünleri - Platform 10
"Yaşayan canlılar dünyasının ayrım noktalarından biri, endoskeleton ve exoskeletona sahip olmak. Pek de bilimsel olmayan bir açıklama yaparsak bu farklılık, bedeni bir iç iskeleye hapsedilmiş olanlar ve bedeni bir kabuk içinde yer alanlar şeklinde açıklanabilir.
"Biz, omurgalı canlılar olmamıza rağmen, barınma ve güvenlik ihtiyaçlarımız genellikle ‘kabuk' kelimesiyle anlam kazanıyor. Evlerimiz aslen birer kabuk ve günlük hayatlarımız onların rijit strüktürü içerisinde şekilleniyor. Ben yaşayan üniteleri, ‘ev'in farklı işlevlerinin güzergahını değiştirmek üzere, uzuvları olan bir endoskeleton üzerine koydum. Artık mekan işlevleri kapsamıyor, işlevlerin çevresiyle sınırlanıyor. Yaşayan ev, yaşamımı kapsayan bir dizi konteyner olmaktan çıkarak benim uzuvlarımın birer uzantısı oluyor."
Verticulture, Arthur Schmitt, Sian Smyth, Lucy Helme ve Marek Bereza; Endüstriyel Tasarım Mühendisliği
"Kentsel yaşam, insanların az miktarda açık alana sahip olmaları demektir. Biz, kentlilerin bu sınırlı alanı bahçelerini düşeyde büyüterek daha verimli kullanmalarını sağlayacak bir metod geliştirdik. Verticulture, arka bahçelerimizdeki bio-çeşitliliği teşvik eden, yaşayan canlılar için bir iskele. Ürün, farklı kombinasyonlarla birbirine kenetlenebilen eş çerçevelerin meydana getirdiği, kendi başına ayakta durabilen bir strüktür. Bu modüllere çiçek saksıları, kuş ve kelebek kafesleri gibi doğanın çeşitli türleri yerleştirilebiliyor. Rahat kurulum ve saklama amaçlanarak geliştirildi. İç sulama sistemi, bitkilerin düzenli olarak su ihtiyacının karşılanmasını garantiliyor."
Gelecek Korsan Radyosu (Graffiti radyo),Yuri Suzuki; Tasarım Ürünleri - Platform 12
"Korsan radyo ile graffiti arasında bir benzerlik buldum. Bu her iki sanat ifadesi kamusal alan korsanlığı yapıyorlar. Graffitide, ‘hacker' duvarı kullanıyor. Korsan radyoda ise kamusal radyo dalgalarını yasa dışı şekilde kullanıyor. Bu açıdan korsan radyonun graffitinin sesli bir versiyonu olduğu söylenebilir. Ben de bu iki farklı graffiti metodunu bir araya getirmek istedim; sanatçı iki boyutlu bir barkodu (QR kodu) sokakta bir yere sprey boya ile boyuyor. Sonrasında, bu graffitiyi görüp, cep telefonuyla fotoğrafını çekenler, internet üzerinden korsan radyo istasyonunu bulabiliyorlar."
Powerchair (Güç sandalyesi), Guillaume Drapier; Endüstriyel Tasarım Mühendisliği
"Direniş olmadan güç mümkün değildir. Disiplin, her şeyden önce, mekanda bireylerin katılımıyla başlar. - Michel Foucault, Disiplin ve Ceza,1975
Tüm bu sandalyeler, bir oturak olarak varolmak için bir diğerine ihtiyaç duyuyorlar."
Bu haber dezeen Design Magazine'den alıntılanmıştır.
Derleyen: E. Seda Kayım