"Şehirlerin tarihsel gelişimi, evrimi mimarları her zaman rahatsız etmiştir. Bu tuhaf bir paradoks: Mimarlar şehir dokusunu durmaksızın değişikliğe uğratırlar, ama şehrin evrimine direnirler. Genelde bir önceki dönemi kopya ederler. Aşılmış olan şehri devam ettirmek isterler ve ne zaman şehir kımıldasa, onlar 'bu artık şehir değil, bu banliyö, bu soylu değil…' derler. 20.yy'da şehrin evrimi şiddetli başkaldırılara meydan verecekti." - Jean Nouvel, Tekil Nesneler
Nouvel'in bahsettiği paradoksa kulak vermek gerek... Üsküp'ün ‘antikleştirilmesi' ve ‘Makedon ulusunun imgelenişi' orijinal şehri ezip geçecekse, ardında görünmez bir kent bırakacaktır.
Italo Calvino 'nun diliyle anlatacak olursak:
"Görünmez kentler, sonsuzlukta, çoğullukta ve tarihsiz bir zamanda yaşanan bir kimlik krizidir… Kentler de düşüncenin ya da rastlantının eseri olduklarını sanırlar hep, ama ne biri, ne öteki ayakta tutmaya yeter onların surlarını. Bir kentte hayran kaldığın şey onun yedi ya da yetmiş yedi harikası değil, senin ona sorduğun bir soruya verdiği yanıttır."
Yeni Neoklasik ve Antik Üsküp, genç bir bayana yaşlı görünmesi için yapılan makyaj gibi. Ve sorduğumuz soruya verilecek dolu bir yanıtı da yok şimdilik. Eski-yeni Üsküp, daha çok görünmezleşiyor. Üsküp, kendine meçhulleşiyor.
Aşağıdaki fotoğraf, Üsküp'ün merkezinde mimar Peter Mulichkoski tarafından 1970 yılında tasarlanan modernist hükümet binası. Bu, Üsküp'te halihazırda olanların yeniden sunumu için güzel bir fırsat. Binanın cephesi, 10 milyon Euro'ya 1970'lerin klasik tarzından (neoklasik), çakma bir cepheye dönüştürülecek.
Mulichkoski'nin hükümet binası, yenileme öncesinde ve sonrasında.
Nate Robert, bu durumu bir trajedi olarak değerlendiriyor ve ekliyor:
"Kendi şehrim Perth'de (Avustralya), 1960'lardan kalma yerel hükümet meclisi binası bir dönem, ‘kentin en çirkin yapısı' olarak değerlendirilerek, yıkılması için planlar yapılmıştı. Şimdiyse aynı bina, şehrin en sevilen yapılarından biri olarak görülüyor. Mimarlık mirasınızı korumak ve elinizde tutmak için henüz şansınız var."