“Ayakkabıda renk ve model birinci, ergonomi ikinci sırada”

06 Nisan 2010

Sizin için bir ayakkabıyı üretirken rahatlık, ergonomi önem açısından kaçıncı sırada?

Ergonomi bence ikinci sırada… Birinci sırada ise renk ve model var. Çünkü ayakkabı rahatsız olsa bile müşteri –ya da ben ve hatta genel olarak kadın- satın alır. "Ben bunu giymem ama sahip olmak istiyorum. Dolabımda dursun" diye düşünür. Obje olarak satın alır yani onu. Sadece bir ayakkabı olarak değil, tam tersine, sadece sahip olma duygusuyla… Ama tabi ki rahat olmayan bir şeyi giyemezsiniz. Bu nedenle de hemen ikinci sırada…



Moda tasarımı söz konusu olduğunda, üstünüze olmayan bir kıyafeti almak çok da anlamlı gözükmez. O da aslında bir obje olarak algılanabilecekken, içine asla giremeyecekseniz sahip de olmak istemezsiniz. Ama bir numara küçük veya bir numara büyük bir ayakkabıyı tereddütsüz alabilirsiniz. Sizce bu durum, ayakkabının tüketim alanı hakkında ne söylüyor?

Bence, kıyafetlerden çok daha çekici olduğunu anlatıyor. Çok beğendiğiniz bir kıyafeti, size olmuyorsa gerçekten de almazsınız. Ama çok sevdiğiniz bir ayakkabıyı alırsınız. Çok enteresan, değil mi? Ben bu durum, ayakkabının kadın üzerindeki etkisini çok net anlatıyor.

Diğer taraftan da şu sorulabilir: Ayakkabı ile kadın arasındaki ilişki, gerçekten de doğrudan dişilik ile mi ilgili? Yoksa toplumsal bir tarafı da var mı? Karşı cinsin gözüyle bir tür arzu nesnesine dönüştürülmesi ile ilişkilendirilebilir mi?

Bence hayır. Çünkü kadınların ayakkabıları alırken gösterdikleri davranış biçimi, erkeklerin tepkileri ile doğru orantılı değil. Bence onlar ayakkabı satın alırken biraz daha içlerinden gelen sesi dinliyorlar. Biraz şunun gibi: Çocukken sahip olduğunuz oyuncaklar sizin için güzelse, güzeldir. Başkalarının ne düşündüğünün hiçbir önemi yoktur. Bence kadınlar da bunun gibi bir duygu ile ayakkabı satın alıyor.

Bu anlamda müşterilerinizin davranışlarından da örnek verebilir misiniz?

Bazen mesela çiftler geliyor buraya ve erkekler, ayakkabıları çok komik bulabiliyorlar. Ama kadın gene de alıyor. Çünkü ona sahip olduğunda kendini mutlu hissediyor. Bu nedenle de kadın ile ayakkabı arasındaki ilişki, ancak çocuk ile oyuncakları arasındaki ilişki ile doğru orantılı olabilir.


Nr. 39'dan İpek Yılmaz
CicciCocco Shoes'dan Bilge Köprülü
United Nude'dan Rem D. Koolhaas
Ve Manolo Blahnik...
Boş Zamanlarında Ayakkabı Tasarımına El Atan Diğer Mimarlar...
Bu Haberi Sosyal Medyada Paylaşın
Yorumlar
Henüz yorum yapılmamış.
Bu İçeriğe Yorum Yazın
Ad Soyad
E-posta
Yorum
Kalan karakter :